Search Engine Optimization (SEO) is voor veel bedrijven het belangrijkste en meest lucratieve onderdeel van hun online marketingstrategie. Met SEO zorg je ervoor dat jouw doelgroep jouw website vindt. Want je hebt niets aan een mooie en professioneel ogende website, als deze nooit wordt bezocht! Daarom vind je in dit artikel 10 tips voor een betere SEO.
Wat is SEO?
Maar voordat we in de tips duiken, eerst even wat achtergrondinformatie. Want wat is SEO eigenlijk en waarom is het zo belangrijk?
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachineoptimalisatie.
SEO gaat dus over het optimaliseren van je website voor vindbaarheid in verschillende zoekmachines. Het gaat hierbij met name om de vindbaarheid in Google, omdat dit veruit de meest gebruikte zoekmachine is. Anders gezegd: SEO omvat alles wat je kunt doen om de pagina’s van jouw website zo hoog mogelijk te laten scoren in de organische (onbetaalde) zoekresultaten van Google, op de voor de pagina relevante trefwoorden.
10 tips voor een betere SEO
1. Geef antwoord op impliciete vragen van bezoekers
Een zoekopdracht in Google is vaak een verpakte vraag. Achter een zoekopdracht als ‘vegetarisch restaurant Utrecht’ ligt bijvoorbeeld de vraag: ‘Waar kan ik lekker vegetarisch eten in Utrecht?’ Zorg er dus voor dat jouw webpagina’s antwoord geven op de meest voorkomende vragen van jouw doelgroep. Misschien heb jij geen volledig vegetarisch restaurant, maar wel een uitgebreide vegetarische kaart. Door jouw pagina zo in te richten dat de bezoeker antwoord krijgt op de achterliggende vraag: ‘Waar kan ik lekker vegetarisch eten in Utrecht?’, lok je ook deze (be)zoeker naar jouw website.
2. Geef antwoord op expliciete vragen van bezoekers
Maar ook steeds meer zoekopdrachten zijn expliciete vragen. Mensen raadplegen vaak Google wanneer ze erachter willen komen wat iets betekent, of hoe ze iets moeten aanpakken. Door middel van pagina’s met uitleg en tips geef je antwoord op die vragen. Hoewel je in deze teksten niet direct een product of dienst aanbiedt, zorgt dit er wel voor dat jouw doelgroep met jou in aanraking komt en jou ziet als expert.
3. Gebruik relevante zoektermen
Hierboven hebben we het over het beantwoorden van impliciete en expliciete vragen in je teksten. Hierbij is het belangrijk dat je relevante zoektermen gebruikt. Bij bovenstaand voorbeeld kun je een pagina inrichten die gaat over je uitgebreide vegetarische aanbod, waarbij je termen als ‘vegetarisch restaurant in Utrecht’ kunt gebruiken, zonder te suggereren dat je zelf een volledig vegetarisch restaurant hebt. Maar ook termen als ‘vegetarisch eten Utrecht’ of ‘restaurant vegetarische opties Utrecht’ kunnen relevant zijn.
4. Doe zoekwoordenonderzoek
Om erachter te komen op welke zoektermen je je het best kunt richten, doe je zoekwoordenonderzoek. Door zoekwoordenonderzoek kom je erachter waar jouw doelgroep op zoekt. Ook krijg je inzicht in de concurrentie op bepaalde zoekwoorden. Wanneer de concurrentie op bepaalde zoekwoorden heel hoog is, betekent dit dat veel webpagina’s zich al op deze zoekwoorden richten. Het is dan lastiger om organisch hoog te scoren in de zoekresultaten. Probeer je dus te richten op relevante zoekwoorden waar veel op gezocht wordt, maar waar niet te veel concurrentie op is.
5. Richt je op long-tail zoekwoorden
Vaak is het verstandig je te richten op zogenaamde long-tail zoekwoorden (zoekopdrachten met drie of meer woorden). Denk bijvoorbeeld aan de term ‘Museum moderne kunst Maastricht’ in plaats van enkel ‘museum’. Op dit soort termen zoeken mensen vaak minder, maar is het makkelijker om hoger te scoren. Bovendien: wanneer je je hierop richt, sluiten jouw pagina’s beter aan op de vraag van de bezoeker.
6. Plaats de zoekwoorden op de juiste plek in de tekst
Wanneer je hebt bepaald op welke zoekwoorden je je gaat richten, is het tijd om content te schrijven. Bij het schrijven van SEO-content is het belangrijk om de zoekwoorden in elk geval in de titel, de inleiding en een aantal tussenkopjes te verwerken. Vergeet ten slotte ook niet om je metagegevens goed in te vullen.
7. Vermijd ‘duplicate content’
Google wil graag dat alle webpagina’s uniek zijn. ‘Duplicate content’ wordt direct afgestraft. Let op: Dit geldt ook voor je eigen pagina’s. Wanneer je meerdere pagina’s met vergelijkbare content hebt, werkt dit averechts. Tip: Richt je op elke pagina op een andere zoekterm en kopieer nooit tekst van de ene pagina naar de andere. Hierdoor voorkom je dat jouw eigen pagina’s met elkaar concurreren.
8. Voorkom het overoptimaliseren van je pagina’s
Gebruik de zoektermen niet buitensporig vaak in je tekst. Het maakt de teksten vaak onleesbaar, en Google is hier inmiddels te slim voor. Waar het een paar jaar geleden misschien nog werkte, straft Google het nu af. Google wil immers haar gebruikers de beste ervaring bieden; de pagina’s die hoog in de zoekresultaten verschijnen, moeten dus goed geschreven pagina’s zijn die daadwerkelijk antwoord geven op de vraag van de bezoeker.
9. Zorg voor een snelle laadtijd
Hierboven hebben we het vooral over de teksten op je website, maar er zijn ook een aantal technische aspecten die bijdragen aan een betere SEO. Een belangrijk aspect is de laadtijd van je website. Internetgebruikers zijn ongeduldig: zij willen zo snel mogelijk antwoord op hun vraag. Websites met een snellere laadtijd scoren daarom hoger in de zoekresultaten dan websites die traag laden. De laadtijd van je website is onder meer afhankelijk van de afbeeldingen, documenten en functionaliteiten op de website.
10. Zorg voor een duidelijke websitestructuur.
Ook de structuur van je website is van groot belang voor jouw positie in Google. Een duidelijke websitestructuur helpt zoekmachines om je content beter te begrijpen en indexeren. Daarnaast helpt het jouw bezoeker om door je website te navigeren.
Wil je ook een website met een betere SEO?
Wil jij ook dat jouw website beter scoort in de zoekresultaten van Google? Wij maken websites die op technisch gebied SEO-geoptimaliseerd zijn, helpen je bij het invullen van de metagegevens en geven advies op het gebied van content. Ook kunnen we je helpen bij een zoekwoordenonderzoek! Vraag vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan.