1. Wees persoonlijk en transparant
De foto’s op je website maken je website persoonlijk en transparant. Mijn advies is om foto’s van je medewerkers en de werkvloer te plaatsen. Geef een kijkje achter de schermen en toon zoveel mogelijk mensen op de foto. Mensen doen zaken met mensen en goede foto’s van medewerkers creëren direct een band. Vermijd stockfoto’s. Stockfoto’s zien er nep uit, ze zijn niet persoonlijk en vooral ook niet transparant. Presenteer niet alleen foto’s, maar ook je contactinformatie en je telefoonnummer.
2. Laat je klanten aan het woord
Een van de beste dingen die je kunt laten zien op je website is bewijskracht. Voorbeelden van eerder geleverde services en tevreden klanten dragen direct bij aan de betrouwbaarheid van je website. Als je bezoeker ziet dat je al vaker succesvol met het bijltje hebt gehakt bij klanten met wie hij of zij zich kan identificeren, dan zal hij direct het gevoel krijgen dat jij de juiste keuze bent.
Je kunt je bewijskracht in diverse vormen op je website tonen. Een aantal:
- Testimonials waarin klanten kort aan het woord zijn;
- Uitgeschreven cases waarin je een specifieke klantcase uitlicht;
- Reviews en beoordelingen via derden, zoals Google;
- Een overzicht van klanten voor wie je hebt gewerkt.
Ook bovenstaande vormen kun je op diverse manieren weergeven. Je kunt bijvoorbeeld een testimonial uitschrijven, maar kunt deze testimonial ook presenteren in de vorm van een video waarin je de klant interviewt. Kortom: maak maximaal gebruik van reacties van tevreden klanten.
3. Creëer het juiste gevoel met gebruiksvriendelijk webdesign
Webdesign doet ertoe! De ervaring die je iemand geeft op je website is bepalend. Hoe ziet je website eruit? Welke kleuren gebruik je? Hoe matcht je website met je brand? Hoe eenvoudig is je website in gebruik? Etc. Vooral de eerste 10 seconden van die ervaring zijn van belang. Ook in de echte wereld beoordeel je iemand onbewust binnen een aantal seconden. Al wil je dat niet, je onderbewuste doet dat wel. Hetzelfde geldt voor een website: je eerste indruk is belangrijk. Van begin af aan wil je het juiste gevoel creëren en aan je bezoeker bevestigen dat hij op de juiste plek zit. Dit doe je door een persoonlijk, clean design dat matcht met je merk, in combinatie met een duidelijke boodschap, die de vraag what’s in it for me? direct beantwoordt.
4. Deel je kennis en help mensen oprecht
Je hebt enorm veel kennis over wat je doet. Je weet alle ins en outs van je vakgebied en je weet hoe je jouw klanten kunt helpen met je diensten en producten. Deel deze kennis en laat zien dat je die kennis hebt. Dit kan op verschillende manieren. Denk aan het schrijven van blogs, whitepapers, checklists, etc. Je bezoeker moet iets kunnen met de kennis die je deelt op je website. Zorg dat het geen promotiestuk wordt over jezelf, maar vraag je af of je bezoeker echt iets aan je gedeelde kennis heeft. Voegt deze kennis iets toe? Het is je doel om de mensen te laten denken: ‘Wow, dit is echt waardevol.’ Zo help je hen echt op weg.
5. Zorg voor teksten van goede kwaliteit
Helaas schenken website-eigenaars vaak weinig aandacht aan hun teksten. In mijn optiek is tekst juist een van de belangrijkste aspecten van een goede website, aangezien goede teksten bezoekers aanzetten tot actie. Ten eerste: gebruik eenvoudige taal. Je kunt de eenvoud van je teksten meten. Er zijn verschillende classificaties, waaronder A1, A2, B1, B2, C1 en C2. A1 is het gemakkelijkste taalniveau, C2 is het moeilijkste. 80% van de bevolking begrijpt teksten van het niveau B1. Er is ook een online tool om het niveau van jouw teksten te meten. Het is uiteraard ook logisch dat je spelfouten moet voorkomen. Vermijd ook superlatieven. Zeg niet dat je de beste bent, maar wees specifiek. In plaats van ‘wij bouwen de beste websites’ gebruik je ‘Wij behoren tot de top 5 webdesign bureaus uit Limburg dat je tegenkomt in google’.
Hopelijk biedt dit artikel je wat inspiratie en hulp. Mocht je willen sparren en kijken hoe we jouw website betrouwbaarder kunnen maken, dan kun je online een afspraak met mij inplannen. We spreken elkaar dan snel!