Alles wat je wilt weten over URL’s

Tim Cosson
dinsdag 6 september 2022
5 minuten

Iedereen die weleens surft op het internet heeft ermee te maken: URL’s. Maar wat is een URL nu precies? Wat is het belang van een goede URL-structuur en hoe zorg je voor SEO-vriendelijke URL’s? In deze blog vertellen we je alles wat je moet weten over Uniform Resource Locators.

Wat is een URL?

URL staat voor Uniform Resource Locator, oftewel een standaard voor de lokalisering van bronnen. Het gaat om een stukje tekst dat de locatie van een bron aangeeft én aanwijzingen geeft voor het gebruik ervan. Meestal verwijst een URL naar een webpagina op het internet, maar een URL kan ook verwijzen naar een bestand op je computer, een bestand op een server (bijvoorbeeld een PDF-download of afbeelding), een database op een databaseserver of een e-mailbestemming.

Een URL geeft dus niet alleen aan welke bron moet worden opgevraagd, maar ook op welke manier deze gebruikt gaat worden en welke techniek nodig is om de bron te benaderen.

In deze blog hebben we het over URL’s die verwijzen naar webpagina’s.

Waaruit is een URL opgebouwd?

Laten we de pagina waarop je je nu bevindt als voorbeeld nemen. De URL van deze pagina is:

Deze URL is opgebouwd uit vier onderdelen:

  1. het protocol: https://
  2. de domeinnaam:mindworkz.nl
  3. de subdirectory: /blog
  4. de paginanaam: /alles-wat-je-wilt-weten-over-urls

Hieronder bespreken we de vier onderdelen.

Het Protocol

Elke URL begint met http:// of https://. Dit noemen we het protocol. Jarenlang was http:// het enige protocol, maar tegenwoordig wordt steeds vaker gebruikgemaakt van https://. De ‘s’ staat daarbij voor ‘secured’ (beveiligd). Op een website met een HTTPS-protocol wordt verstuurde informatie versleuteld, zodat deze niet kan worden onderschept door derden.

De domeinnaam

Op het protocol volgt de domeinnaam. Bij veel zakelijke websites is dit de bedrijfsnaam, maar het kan in principe elke naam zijn, zolang deze maar uniek is. Sommige bedrijven kiezen bewust niet voor hun bedrijfsnaam, maar voor een andere domeinnaam die makkelijk te onthouden is. Een goed voorbeeld hiervan is www.ikwilvanmijnautoaf.nl

Een domeinnaam begint meestal met het subdomein www. en eindigt op een extensie zoals .nl of .com.

Na de domeinnaam kan de URL stoppen. Je komt dan op de homepage van een website uit, bijvoorbeeld: https://www.mindworkz.nl/

De paginanaam

Wil je naar een andere pagina op de website verwijzen? Dan komt achter de domeinnaam nog een paginanaam. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit: https://www.mindworkz.nl/contact Deze URL leidt je direct naar een specifieke pagina op de website van Mindworkz, namelijk naar een pagina met contactgegevens.

De subdirectory

Tussen de domeinnaam en de paginanaam kan een subdirectory zitten, oftewel: een submap. In het voorbeeld hierboven is dat /blog. Subdirectory’s gebruik je om verschillende pagina’s te groeperen. Bij grote websites met veel pagina’s kun je submappen in submappen hebben. Neem bijvoorbeeld de website van de Rijksoverheid. Hierop kun je veel informatie vinden over allerlei verschillende onderwerpen. De website bestaat daardoor uit veel verschillende pagina’s, opgedeeld in allerlei submappen.

Neem onderstaande URL:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen/afspraak-maken

Na het protocol en de domeinnaam (https://www.rijksoverheid.nl) volgen drie subdirectory’s: /onderwerpen, /coronavirus-covid-19 en /testen. Pas na die drie subdirectory’s komt de paginanaam, namelijk: /afspraak-maken.

Wat is het belang van een goede URL-structuur?

Een goede URL-structuur is van belang voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. Met een goede URL-structuur bedoelen we dat je website logisch is opgebouwd. Met andere woorden: de mappenstructuur van je website is helder en een bezoeker kan eenvoudig vinden welke pagina zich waar bevindt.

Daarnaast is een goede URL-structuur ook belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Goed gestructureerde URL’s zijn namelijk beter te begrijpen voor zoekmachines zoals Google.

Bij het ontwerpen van je website moet je hier al rekening mee houden. Bedenk dus goed welke pagina’s belangrijk zijn en welke route jouw bezoeker moet afleggen om daar te komen. Door de submappen vooraf slim op te bouwen, kun je later eenvoudig extra pagina’s toevoegen zonder dat je website onoverzichtelijk wordt.

Hoe schrijf je gebruiksvriendelijke en SEO-vriendelijke URL’s?

Hieronder een paar (fictieve) voorbeelden van hoe het niet moet:

  • http://mindworkz.nl/nl/home.php?n=41
  • http://www.mindworkz.nl/diensten/detail.aspx?artikelid=DMF20100927_093
  • http://mindworkz.nl/blog/automatisch-concept-103435

Wat is er mis met dit soort URL’s? De URL’s geven een ID mee, maar de tekst in de URL vertelt niets over de inhoud van de pagina. Dit staat niet netjes, kan verwarrend zijn voor bezoekers én Google kan er weinig mee.

Een paar voorbeelden van goed opgebouwde URL’s:

Tips voor het schrijven van gebruiksvriendelijke en SEO-vriendelijke URL’s.

Hieronder geven we een aantal tips voor hoe het wél moet:

  • Bouw je URL’s op volgens een logische mappenstructuur. Houd één logica aan en voer deze consequent door op je site.
  • Houd de titels voor subdirectory’s kort en duidelijk. Bijvoorbeeld ‘/blog’ of ‘/diensten’.
  • Gebruik leesbare URL’s, die informatie geven over de betreffende pagina. Gebruik geen getallen, tekens, hoofdletters of spaties in je URL (spaties worden vervangen door %20-tekens).
  • Gebruik de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in de paginanaam van de URL. Dit draagt bij aan de vindbaarheid van je website via Google, omdat Google zo beter begrijpt waar jouw pagina over gaat en aan welke zoekopdrachten hij het best kan worden gekoppeld.

Mindworkz: wij maken websites

Wanneer je een website laat bouwen, wil je dat deze gebruiksvriendelijk is én goed gevonden wordt door zoekmachines zoals Google. Een goede URL-structuur helpt daarbij. Wil je een website laten bouwen waarbij hier al vanaf het begin rekening mee wordt gehouden? Plan dan vandaag nog een kennismakingsgesprek met mij in. Tijdens dit gesprek probeer ik duidelijk te krijgen wat jouw vragen en behoeftes zijn en vertel ik je hoe Mindworkz jou hierbij kan helpen. Uiteraard is dit gesprek volledig vrijblijvend.

 

Download het plan van aanpak voor jouw nieuwe website

  • In 10 essentiële stappen komen tot een plan van aanpak voor jouw ideale website;
  • Breng je doelen en strategie in kaart om de juiste website te creëren.
  • En nog veel meer…
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.