Anno 2021 kun je als bedrijf niet zonder een goede website. Voor veel (potentiële) klanten is je website de eerste kennismaking met jouw onderneming. Het is een plek waar je informatie verschaft over jouw bedrijf en waar je je doelgroep voorziet van inspiratie, verhalen, tips en tricks. Een goede website zet jouw doelgroep ook echt aan tot actie: van het bekijken van een video tot een aanmelding voor de nieuwsbrief en van het lezen van een blog tot het aanvragen van een offerte.
Maar wat maakt een website nu precies tot een ‘goede website’? Om er zeker van te zijn dat de website die wij maken er niet alleen mooi uitziet, maar jou als bedrijf of organisatie ook echt voordelen oplevert, construeren we al onze websites aan de hand van negen bouwstenen. In deze blog bespreken we deze negen bouwstenen voor een goede website.
Bouwsteen 1: De bezoeker/gebruiker
De eerste bouwsteen voor een goede website is de bezoeker/gebruiker. Veel traditionele websites zijn opgezet als ‘online brochures’ waarin het bedrijf of de organisatie en de diensten ervan centraal staan. Het bedrijf vertelt wat het wil vertellen, zonder dat er goed is nagedacht over de vraag wat de (potentiële) klant eigenlijk wil weten. Een website waarin de bezoeker/gebruiker centraal staat, draait dit om: de website is volledig ingericht op de ideale klant van het bedrijf.
Om een goed beeld van deze ideale klant te krijgen, stellen we een buyer persona op. Dit is een gedetailleerde omschrijving van jouw ideale klant. Een buyer persona helpt je bij alle keuzes waar je tegenaan loopt bij het maken van een website, of het nu gaat om hoe je website eruit moet zien of om welke content op je website moet staan. Meer over buyer persona’s lees je hier.
Bouwsteen 2: Usability (gebruikersgemak)
De tweede bouwsteen voor een goede website is usability, dat wil zeggen: gebruikersgemak. Een website is ‘gebruiksvriendelijk’ wanneer de beoogde bezoeker/gebruiker deze effectief, efficiënt en naar tevredenheid kan gebruiken. Het gaat hierbij vooral om de functionele aspecten van de website, zoals de bediening en navigatie. De menustructuur moet logisch zijn opgebouwd, zodat de bezoeker niet ‘verdwaalt’ op de website. Ook moeten producten of diensten binnen enkele klikken te vinden zijn. Usability heeft ook alles te maken met conversiegerichtheid: het doen van een aankoop, het aanvragen van een offerte of het opnemen van contact moet zo eenvoudig mogelijk zijn voor de bezoeker.
Bouwsteen 3: Visueel ontwerp
Hoe gebruiksvriendelijk de website ook is: het oog wil ook wat. Daarom is de derde bouwsteen voor een goede website het visueel ontwerp van de site. Het visuele aspect is de eerste impressie die een bezoeker krijgt. Deze eerste indruk is van groot belang. Wanneer namelijk de website visueel niet aansluit bij de wensen en verwachtingen van jouw bezoeker, leidt dit er vaak toe dat de bezoeker de website direct weer verlaat.
De website moet dus aantrekkelijk zijn en passen bij de identiteit en de uitstraling van jouw bedrijf. En deze moeten op hun beurt weer aansluiten bij de identiteit van de ideale klant, zoals beschreven in de buyer persona.
Bouwsteen 4: Content
Uiteraard is ook de content op de website van groot belang. Wanneer we het hebben over content, hebben we het over elementen als foto’s, video’s en teksten die op de site worden geplaatst. Bij deze bouwsteen speelt de gebruiker/bezoeker opnieuw een grote rol: de content moet aansluiten op de vragen die een bezoeker heeft en de problemen waar hij mee zit. De content moet waardevol zijn voor jouw ideale klant en hem aanzetten tot actie. Goede content is bovendien van groot belang voor de vindbaarheid van jouw site.
Bouwsteen 5: Vindbaarheid
Een mooie website die gebruiksvriendelijk is en zowel visueel als inhoudelijk goed aansluit bij jouw ideale klant klinkt goed, maar je hebt er niets aan als deze site geen bezoekers trekt. Veruit de meeste internetgebruikers die een vraag of probleem hebben of een bepaald product of bepaalde dienst zoeken, starten hun zoektocht op Google. Vindbaarheid is daarom een belangrijke bouwsteen voor een goede website. Om ervoor te zorgen dat jouw website goed gevonden wordt door Google, moet je werken aan zoekmachineoptimalisatie of SEO.
Bouwsteen 6: Eenvoud in beheer
Een goede website is actueel en wordt voortdurend bijgewerkt. Hierbij gaat het niet alleen om het bijwerken van praktische gegevens wanneer deze veranderen, maar ook om het toevoegen van nieuwe foto’s, blogs, landingspagina’s en noem maar op. Wanneer wij een website opleveren, vinden wij het belangrijk dat je hem zelf – als beheerder, marketingspecialist of eigenaar van het bedrijf – eenvoudig kunt beheren. Om deze reden leveren we onze websites altijd op in WordPress. Een WordPress CMS is heel eenvoudig in gebruik, ook wanneer je weinig technische kennis hebt.
Bouwsteen 7: Continuïteit
De zevende bouwsteen voor een goede website is continuïteit. Hierbij gaat het niet om het toevoegen van nieuwe foto’s en dergelijke (zoals hierboven besproken), maar om continuïteit van de techniek. Een goede website is nooit ‘af’, maar moet je voortdurend doorontwikkelen. Denk aan het updaten van plugins, het bijwerken van nieuwe versies van thema’s, etcetera. Dit zijn elementen die de bezoeker niet direct ziet maar die, wanneer ze niet goed worden bijgehouden, wel degelijk invloed hebben op het gebruikersgemak en de vindbaarheid van de website.
Bouwsteen 8: Veiligheid
Een ander element dat de bezoeker niet direct ziet, maar dat wel van groot belang is voor een goede website, is veiligheid. Websites liggen steeds vaker onder vuur. Denk aan spam, malware of hackers die kwaadwillige software installeren. Een goede bescherming van de website is dus van groot belang voor jouw bedrijf/onderneming, maar ook voor de klant, zeker wanneer je met klantgegevens werkt.
Bouwsteen 9: Hosting
De laatste bouwsteen voor een goede website is de hosting. Webhosting is het huren van een stukje opslag, rekenkracht en geheugen van een server. De webshost zorgt ervoor dat de website blijft werken door updates uit te voeren en de server te beveiligen. Goede hosting zorgt ervoor dat de website altijd bereikbaar is, goed en snel werkt en dat er voortdurend back-ups worden gemaakt. Ook dit is een element dat de bezoeker niet direct ziet en waar hij waarschijnlijk weinig over nadenkt, maar dat uiteindelijk van groot belang is voor de gebruiksvriendelijkheid van de website.
Neem contact op
Wij van Mindworkz bouwen websites volgens deze negen bouwstenen. Heb je interesse om een website door ons te laten maken? Of wil je meer informatie over onze werkwijze? Neem dan contact met ons op voor meer informatie.