Het nieuwe jaar is van start – een mooi moment om nieuwe plannen te maken en doelen te stellen.
Misschien is het vernieuwen van je website een van jouw doelen. Spannend en leuk om te doen, en een mooie kans om de look en feel van je website eens flink op te frissen, irritante bugs op te lossen en de nieuwe functionaliteiten te bouwen die al een hele tijd op je ideeënlijst staan.
Een website is echter een grote investering, zowel qua tijd als qua geld. Om die investering waardevol te laten zijn, is ons advies om een strategisch fundament te leggen gekoppeld aan zakelijke doelen. Zeker, een spectaculair nieuw design is spannend en leuk, maar het moet ook iets opleveren, toch?
G.O.S.T.
Een methode om het strategisch fundament te leggen, is het G.O.S.T.-framework.
G.O.S.T. staat voor:
- Goals / Doelen: Algemene doelen die waarde creëren voor het bedrijf;
- Objectives / Doelstellingen: Specifieke doelen die directe uitkomsten hebben voor het bedrijf. Deze zijn S.M.A.R.T. geformuleerd (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden);
- Strategie: Hoe je van plan bent om je doelen en doelstellingen te bereiken;
- Tactiek: Specifieke acties en middelen, die je uitvoert om tot het resultaat te komen.
Je doelen en strategie beschrijf je in grote lijnen. Je doelstellingen en tactiek komen hieruit voort. Voor de doelstellingen en de tactiek gebruik je dus een beschrijving die veel gedetailleerder is dan die voor doelen en strategie.
Het G.O.S.T.-framework daagt je uit om een stap terug te doen en door een ruim kader te kijken naar wat je wil bereiken als organisatie.
Doelen
Bij het stellen van doelen bedenk je vanuit een breed perspectief wat de organisatie wil bereiken. Je bepaalt globaal waar je als organisatie naartoe wil.
Een aantal voorbeelden van doelen zijn:
- Marktleider worden in jouw niche;
- Je merkbekendheid vergroten binnen jouw doelgroep;
- Meer leads genereren en je pipeline value verhogen;
- Het vergroten van je publiek en volgersaantal op social media.
Doelstellingen
Waar doelen algemeen en overkoepelend zijn, daar wil je de doelstellingen specifieker formuleren. In deze stap vertaal je de algemene doelen uit de vorige stap naar S.M.A.R.T.-doelstellingen.
Voorbeelden van doelstellingen zijn:
- Het vergroten van je marktaandeel met 10% in 2021;
- 30% meer merkherinnering in een jaar tijd;
- Je pipeline value vergroten naar 500K aan contractwaarde in 3 maanden tijd;
- 10000 nieuwe Facebookfans bereiken in Q1 en Q2.
Verdeel je doelstellingen ook over tijdsperiodes. Je kunt bijvoorbeeld je jaarlijkse doelstellingen opknippen in kwartaaldoelstellingen en maandelijkse doelstellingen. Dit tijdspad helpt je om te begrijpen hoe je jouw doelstellingen uiteindelijk kunt bereiken met behulp van een doordachte strategie.
Doelstellingen niet bekend?
Ben je een marketingmanager of ben je verantwoordelijk voor de marketing binnen je organisatie? En heb je niet scherp wat de doelen en doelstellingen zijn binnen de organisatie?
Dan is het belangrijk om deze informatie op te halen bij de betreffende stakeholders.
Dit zou bijvoorbeeld kunnen door middel van een sessie, waarbij het jouw taak is om de sessie te faciliteren en de nodige informatie op te halen. Uiteindelijk zal dit A: duidelijk maken wat er van je wordt verwacht qua marketing, en B: draagvlak creëren onder de stakeholders van de organisatie.
Strategie
Er zijn diverse omschrijvingen en definities te vinden van de term “strategie”, maar ik hou de zaken graag simpel. Mijn definitie van strategie is:
Hoe komen we van punt A naar punt B?
Je weet waar je staat, en door de juiste doelstellingen te bepalen, weet je waar je naartoe wil. De vraag is nu: hoe komen we daar?
Door die vraag te beantwoorden, bepaal je de strategie. Verlies jezelf hier niet in details, maar zorg voor een globaal plan om je doelstellingen te bereiken.
Voorbeelden van strategie zijn:
- Een betere positionering in Google, zodat je doelgroep je kan vinden;
- Online bezoekers omzetten tot leads om de pipeline value te vergroten;
- Leads nurturen toepassen middels marketing automation om je pipeline value te vergroten;
- Een Facebookcampagne starten om meer bereik te creëren;
- Content creëren en delen op social media, die waarde biedt voor je doelgroep;
- Retargetingcampagnes opzetten om merkherinnering te vergroten;
Tactieken
Tactiek is de vertaling van je strategie in een concreet en uitvoerbaar stappenplan. Je tactiek beschrijf je specifiek: je stelt een concreet actieplan samen, dat je kunt plannen en uitvoeren.
Denk hierbij aan:
- Het uitvoeren van keywordanalyse en ontdekken welke keywords je doelgroep gebruikt;
- Je website inrichten op deze keywords en SEO-technisch laten optimaliseren;
- Websiteconversie audit laten uitvoeren: onderzoeken hoe mensen zich op je website gedragen en daar leringen uit trekken;
- Een nieuwe, klantgerichte website laten bouwen of je huidige website optimaliseren op basis van conversie audit;
- Whitepapers aanbieden om emailoptins te vergaren;
- Een marketing automation specialist zoeken die je kan ondersteunen;
- Marketonderzoek laten uitvoeren om te meten in hoeverre je bedrijf of merk bekend is binnen je doelgroep;
Je kunt je tactieken ook zien als projecten die je binnen de organisatie kunt gaan initiëren en uitvoeren.
Conclusie
Wellicht dat het je al opgevallen is, maar het bouwen van een nieuwe website komt pas voor bij het laatste punt, namelijk tactiek. Een website is niks anders dan een middel om bepaalde bedrijfsdoelen en doelstellingen te bereiken. Daarom dat je a.d.h.v. het G.O.S.T. model start met wat je echt nodig hebt als bedrijf. En ja, conclusie kan zijn dat een nieuwe website niet nodig is.
Hopelijk geeft dit artikel je inspiratie om met het G.O.S.T.-framework aan de slag te gaan. Wij vinden het in ieder geval belangrijk dat je inspanningen het gewenste resultaat brengen voor je organisatie. Daarom: begin bij het begin. We kunnen later overgaan tot de doe-modus.