Een website heb je nooit zomaar. Het (laten) maken en onderhouden ervan kost tijd en geld en een website moet jouw bedrijf daarom ook wat opleveren. Veel ondernemers hebben een website om hun bedrijf naast offline ook online te kunnen presenteren. De website dient dan als een online visitekaartje of brochure. Daar is niets mis mee, maar als je het slim aanpakt, kun je veel meer uit je website halen. Daarvoor is het eerst belangrijk om te bepalen welke doelen jij nastreeft met jouw website. In dit artikel geven we een stappenplan om de doelen van jouw website te bepalen.
Stappenplan bepalen van doelen voor website
Wil je meer uit jouw website halen? Volg dan deze stappen:
- Bepaal welke hoofddoelen op jouw website van toepassing zijn.
- Bepaal subdoelen om de hoofddoelen te bereiken.
- Stel de doelen SMART op.
- Zet stappen om je doelen te behalen.
1. Bepaal de hoofddoelen van je website
Grof genomen kun je vier hoofddoelen onderscheiden:
- Presenteren/informeren. Zoals hierboven al gezegd, gebruiken veel bedrijven hun website om hun bedrijf online te presenteren. De website is dan vooral informatief van aard en is een soort online presentatie van de producten en diensten die het bedrijf aanbiedt. Als klanten zaken met het bedrijf willen doen, moeten ze contact opnemen via een contactformulier.Voor sommige websites is het geven van informatie het belangrijkste doel van de website. Dit is vaak het geval bij websites van bijvoorbeeld gemeentes, scholen en huisartsenpraktijken.
- Branding/naamsbekendheid. Een tweede doel van de website kan het vergroten van de naamsbekendheid van jouw bedrijf of jouw merk zijn.
- Leads genereren. Een derde doel dat je kunt nastreven met je website is het genereren van leads. Dit is vooral interessant voor bedrijven zonder webshop, die toch (indirect) meer verkoop willen generen door hun online aanwezigheid.
- Online verkoop. Heb je een webshop? Dan is het grootste doel van je website waarschijnlijk het verkopen van meer producten. Maar ook als je online diensten aanbiedt, kan het vergroten van de online verkoop een doel zijn van jouw website.
Je website kan meer dan een van deze doelen, of zelfs alle vier de doelen hebben. Bedenk dus goed welke doelen passen bij jouw bedrijf en waarvoor je je website wilt inzetten en waarvoor niet.
2. Bepaal de subdoelen van je website
Een doel als ‘meer leads generen’ is een goed doel, maar het is ook nog niet concreet genoeg om er echt naartoe te werken. Daarom is het belangrijk om, wanneer je je hoofddoelen hebt bepaald, subdoelen op te stellen. Deze subdoelen zijn kleinere, concretere doelen, die helpen om je grotere doel te behalen.
Subdoelen presenteren/informeren
Als een van je hoofddoelen presenteren/informeren is, kunnen je subdoelen bijvoorbeeld zijn:
- bezoekers langer op je website houden, zodat ze meer pagina’s bekijken en meer informatie tot zich nemen;
- het scrollpercentage verhogen (meer bezoekers scrollen naar beneden om meer te lezen op een bepaalde pagina);
- het percentage terugkerende bezoekers vergroten.
Subdoelen branding/naamsbekendheid
Als een van je hoofddoelen branding/naamsbekendheid is, kunnen je subdoelen bijvoorbeeld zijn:
- Net Promotor Score (NPS) vergroten. De NPS meet de klantloyaliteit door klanten de vraag voor te leggen hoe waarschijnlijk het is dat ze het bedrijf zullen aanbevelen aan een vriend of collega;
- meer bezoekers op de website;
- paginaweergave per bezoek vergroten;
- aantal offline bezoeken naar aanleiding van het bezoeken van de website vergroten.
Subdoelen leads
Als een van je hoofddoelen het generen van leads is, kunnen je subdoelen bijvoorbeeld zijn:
- het percentage bezoekers vergroten dat een offerte aanvraagt;
- het percentage bezoekers vergroten dat contact opneemt;
- meer downloads van e-books, online brochures, whitepapers en dergelijke;
- meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief.
Subdoelen online verkoop
Als een van je hoofddoelen het realiseren van meer online verkoop is, kunnen je subdoelen bijvoorbeeld zijn:
- meer bestellingen realiseren;
- het percentage bezoekers vergroten dat een herhaalaankoop doet;
- het gemiddelde orderbedrag verhogen;
- de kosten per conversie verlagen;
- het percentage bezoekers verlagen dat het winkelmandje achterlaat zonder af te rekenen.
3. Stel je doelen SMART op
Wanneer je je hoofddoelen en subdoelen hebt bepaald, moet je je doelen SMART opstellen. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Wanneer je je doelen SMART formuleert, kun je je marketingactiviteiten hierop afstemmen.
- Specifiek: wat wil je precies bereiken? Beantwoord hiervoor de vijf w’s: wat, wie, waar, wanneer, waarom. Een voorbeeld van een specifiek doel: ‘Met onze marketingafdeling (wie) wil ik dit jaar (wanneer) 15% meer offerteaanvragen (wat) via de website (waar) realiseren, om zo meer leads te generen (waarom).’
- Meetbaar: het doel moet meetbaar zijn. In je doelstelling moet dus een meetbaar element zitten en je moet in staat zijn dat cijfer ook echt te meten. Een meetbaar doel kan bijvoorbeeld zijn dat het gemiddelde aantal websitebezoekers per week omhoog moet met 500 bezoekers. Om te kunnen controleren of je deze doelstelling ook echt behaalt, moet je een manier hebben om het aantal bezoekers op je site te achterhalen (bijvoorbeeld via Google Analytics).
- Acceptabel: het doel moet acceptabel zijn. Dat betekent dat het doel de middelen moet heiligen. Stel, je doel is het realiseren van 100 extra bezoekers per week via je website, dan moet je marketinginvestering hier wel toe in verhouding staan. Als je meer kwijt bent aan marketing dan dat die extra 100 bezoekers waard zijn, is het doel niet acceptabel. Controleer ook bij eventuele collega’s en stakeholders of het doel acceptabel is.
- Realistisch: het doel moet haalbaar, maar niet te eenvoudig zijn. Met uitdagende, maar realistische doelen houd je jezelf en anderen die bij het behalen van het doel zijn betrokken gemotiveerd. Kijk dus goed of je de juiste kennis en middelen in huis hebt om je doel te behalen.
- Tijdsgebonden: geef ook altijd aan vóór wanneer het doel behaald moet zijn. Een doel zonder deadline is te vaag. SMART-doelstellingen zijn vaak doelstellingen voor de korte termijn.
4. Zet stappen om je doelen te behalen
Heb je je doelen SMART opgesteld? Dan moet je nu echt aan de slag. Je hebt niets aan een doel als je geen stappen zet om dit doel te behalen.
Bedenk dus per doel een aantal stappen die je kunt zetten om dit doel te behalen. Stel, je doel is het krijgen van meer websitebezoekers, dan kun je aan de vindbaarheid van je website (SEO) gaan werken om dit te realiseren. Is je doel het verlagen van het bouncepercentage? Probeer er dan achter te komen waarom mensen je website verlaten. Wil je het percentage terugkerende bezoekers verhogen? Zet dan in op retargeting.
Mindworkz helpt je aan een doelgerichte website
Wil je ook dat jouw website bijdraagt aan het behalen van jouw bedrijfsdoelen? Laat je website dan ontwerpen door Mindworkz. Neem contact met ons op voor meer informatie.