Koop je weleens kinderpostzegels van je buurjongetje? Heb je weleens een vriend of vriendin ingeschakeld voor een freelanceklus? Of ga je altijd naar hetzelfde koffietentje, omdat het personeel daar zo aardig is? Niet zo gek: waarschijnlijk doe je dat, omdat je deze mensen sympathiek vindt. We zijn nu eenmaal meer geneigd iets voor iemand te doen of iets bij iemand te kopen die we aardig vinden.
Online is het misschien niet zo straight forward als in bovenstaande voorbeelden. Toch kun je dit principe van sympathie op je website toepassen om meer conversie te genereren. Hoe je dat doet, lees je in deze blog.
Wat is het overtuigingsprincipe ‘sympathie’?
Voordat we ingaan op het toepassen van sympathie op je website, leggen we eerst uit wat dit principe precies inhoudt.
Iedereen weet wat sympathie is: iemand die je sympathiek vindt, is iemand die je aardig vindt. Toch gaat sympathie verder dan alleen een gevoel van genegenheid voor een ander. Het gaat ook over een gevoel van instemming: het eens zijn met de denkbeelden of gedragingen van een ander.
Sympathie is een van de zeven overtuigingsprincipes van Robert Cialdini. Cialdini is oud-hoogleraar in de psychologie en marketing. Hij wordt gezien als dé expert op het gebied van invloed en overtuigingskracht. In zijn boek Influence: The Psychology of Persuasion bespreekt hij een aantal ‘overtuigingsprincipes’ (ook wel ‘beïnvloedingsprincipes’) die je kunt toepassen om iemand over te halen om te doen wat jij wilt dat hij doet. Meer over deze overtuigingsprincipes lees je in deze blog.
Waarom het principe van sympathie toepassen op jouw website?
Maar wat heeft dit nu te maken met jouw website? Zoals gezegd kun je het principe van sympathie toepassen op jouw website. De voordelen daarvan zijn eenvoudig:
- Je wordt aardig gevonden door jouw potentiële klanten.
- Je doelgroep herkent zich in jouw missie en doelen.
- Je kweekt vertrouwen.
- Dit neemt drempels weg bij jouw potentiële klanten.
- Daarmee zorg je voor meer verkoop en uiteindelijk meer winst.
Voorbeelden van het toepassen van sympathie op je website
1. Laat jezelf zien
De eerste manier waarop je dit principe kunt toepassen, is door te beseffen dat mensen graag weten van wie ze iets kopen en daarop in te spelen. Mensen doen namelijk liever geen zaken met een organisatie of een bedrijf, maar juist met andere mensen. Dit wetende, kun je jouw organisatie een gezicht geven door medewerkers op je website te tonen, bijvoorbeeld op de ‘over-ons-pagina’. Ga niet voor te statische foto’s, maar juist voor foto’s waarop de persoonlijkheid van jouw medewerkers te zien is. Geef eventueel ook bij elke foto een stukje tekst waarin de betreffende medewerker zich voorstelt.
2. Gebruik ‘echte’ foto’s
In plaats van stockfoto’s te gebruiken op je website, kun je beter ‘echte’ foto’s gebruiken van jouw bedrijf en jouw medewerkers. Hierbij gaat het dus niet alleen over de ‘over-ons-pagina’, maar ook over de andere pagina’s van je website. Echte foto’s geven jouw website – en daarmee jouw bedrijf – een persoonlijkere en menselijkere uitstraling.
3. Plaats passende content in passend taalgebruik
Bij sympathie gaat het er ook om dat de bezoeker zich moet herkennen in jouw bedrijf. Naast het gebruik van persoonlijke foto’s is het dus belangrijk dat content en taalgebruik aansluiten bij jouw doelgroep. Als je heel stoffig taalgebruik hanteert, zul je geen jong en hip publiek aanspreken. Anderzijds bereik je met de nieuwste straattaal misschien geen 50-plussers. Ten slotte moet je content natuurlijk inspelen op onderwerpen waar jouw doelgroep zich mee bezighoudt.
4. Houd je aan afspraken en maak geen beloftes die je niet kunt nakomen
Dit punt spreekt waarschijnlijk voor zich. Je kunt nog zulke leuke foto’s en teksten op je website hebben staan, maar de sympathie die een klant voor jou en jouw bedrijf heeft, verdwijnt als sneeuw voor de zon als je je niet aan je afspraken houdt of beloftes niet nakomt. Wat dat betreft verschilt online niet zoveel van offline.
5. Laat zien waar je voor staat
Zoals we al eerder aangaven, gaat sympathie niet enkel over aardig gevonden worden. Het gaat ook over instemming: het eens zijn met jouw denkbeelden of jouw handelingen. Mensen zijn eerder geneigd om te kopen bij een organisatie of bedrijf met een missie of een visie die bij hen aansluit. Laat op je website dus zien waar je voor staat. Wat is het doel van jouw bedrijf? Ook wanneer jouw bedrijf goede doelen steunt of een duurzaam beleid voert, is het goed om dit te vermelden, zeker wanneer dit aansluit bij jouw doelgroep.
Neem contact op
Wij van Mindworkz bouwen websites volgens de overtuigingsprincipes van Cialdini en helpen je graag met het toepassen van het principe van sympathie op jouw website. Zo zorgen wij ervoor dat jouw website er niet alleen mooi uitziet, maar bezoekers ook echt overtuigt om jouw producten te kopen of gebruik te maken van jouw diensten. Neem contact met ons op voor meer informatie.