Vaak is jouw website het eerste contactmoment tussen jou en je (potentiële) klant. De teksten op je website vormen dan eigenlijk het eerste ‘gesprek’ dat je met de klant hebt. Goede webteksten zijn dus net zo belangrijk als een mooi en functioneel webdesign. Zijn jouw teksten niet uitnodigend en weten ze de interesse van de bezoeker niet vast te houden? Of nog erger: begrijpt de bezoeker jouw teksten niet, of zitten er veel spelfouten in? Dan is de kans groot dat hij of zij jouw website snel weer verlaat. Zonde! Daarom in deze blog alles over webteksten en waarom je het schrijven van teksten voor je website zou moeten uitbesteden.
Wat zijn goede webteksten?
Goede webteksten zorgen ervoor dat jouw website staat als een huis. Ze heten iemand die bij jou aanbelt warm welkom bij de voordeur. Vervolgens leiden ze de bezoeker vriendelijk en zonder obstakels via de gang naar de woonkamer, waar de ‘visite’ wordt uitgenodigd om te gaan zitten en een kopje thee te drinken.
Met andere woorden: goede webteksten trekken de aandacht, zorgen ervoor dat de bezoeker van jouw website zich welkom voelt, leiden hem of haar naar de juiste plek op de website en zetten de bezoeker aan tot actie. Denk bijvoorbeeld aan het doen van een aankoop of het aanvragen van een offerte.
Redenen om het schrijven van jouw webteksten uit te besteden
Schrijven kan (bijna) iedereen: we hebben allemaal op school geleerd hoe je een zin vormt en hoe je van meerdere zinnen een verhaal kunt maken. Logisch dus, dat je eerste gedachte is: teksten schrijven voor mijn website, dat kan ik zelf wel. Toch zijn er goede redenen om het schrijven van de teksten voor je website uit te besteden. We bespreken hieronder de vijf belangrijkste redenen.
1. SEO-teksten zorgen voor meer websitebezoekers via Google
Het begint al met de vraag hoe bezoekers eigenlijk op jouw website komen. Voor veel bedrijven speelt Google hierin een grote rol. Verkoop je bijvoorbeeld houten meubelen in Haarlem? Dan wil je dat jouw website gevonden wordt op ‘houten meubelen Haarlem’, ‘meubelen Haarlem’ of misschien zelfs ‘interieuradvies Haarlem’. Met Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachineoptimalisatie, zorg je ervoor dat bezoekers je vinden op voor jouw bedrijf relevante zoekwoorden.
Is een goede positie in Google voor jouw bedrijf ook zo belangrijk? Kies dan voor een tekstschrijver met een gedegen kennis van SEO.
2. Foutloze en vlot lopende teksten houden je bezoekers vast
Of de bezoeker nu via Google, via sociale media of op een andere manier op jouw website komt: als hij of zij eenmaal op je website is, wil je hem of haar graag vasthouden. Zijn jouw teksten onbegrijpelijk, niet to-the-point of lopen je zinnen niet lekker? Dan ben je die bezoeker zo weer kwijt.
Bovendien: grote kans dat je hier en daar een taalfoutje over het hoofd hebt gezien. Dat is niets om je voor te schamen: zelfs de beste tekstschrijvers maken nog weleens taalfouten. Maar het staat natuurlijk niet professioneel wanneer deze fouten op je website blijven staan. Goede tekstschrijvers of tekstbureaus werken daarom altijd met het vierogenprincipe: naast de tekstschrijver kijkt ook nog een eindredacteur naar de tekst voordat die online wordt gezet.
3. Je boodschap onder woorden brengen kan lastig zijn
Jij weet als geen ander wat je doet en waarom. Toch kan het lastig zijn om deze boodschap (digitaal) onder woorden te brengen. Bovendien zit je vaak zelf zo diep in de stof, dat veel van wat je doet voor jou vanzelfsprekend is. Maar dat betekent niet dat dit voor jouw doelgroep ook zo is. Hoe zorg je er dan voor dat jouw verhaal begrijpelijk is voor de bezoekers van jouw website? Het inschakelen van een tekstschrijver die juist niet jouw expertise heeft, biedt dan uitkomst. Hij of zij treedt naast tekstschrijver ook op als leek en kan inschatten of iets begrijpelijk is of niet.
4. Conversiegerichte teksten zorgen voor meer leads of klanten
Goede webteksten zorgen er dus voor dat je meer websitebezoekers krijgt en dat je deze bezoekers vasthoudt. Ze weten de bezoekers te interesseren en te amuseren. Maar als dat allemaal lukt, heb je de bezoeker nog niet waar je hem of haar wilt hebben. Uiteindelijk wil je dat de bezoeker iets doet: een aankoop, het aanvragen van een offerte, etcetera. Kortom, je wilt de bezoeker een beetje beïnvloeden en hem of haar aanzetten tot actie. Een goede tekstschrijver zorgt er daarom voor dat jouw webteksten conversiegericht zijn.
5. Jij kunt je richten op jouw kernactiviteiten
Zelf je teksten schrijven kost veel tijd en is waarschijnlijk niet jouw expertise. Door het schrijven van webteksten uit te besteden, bespaar je zelf enorm veel tijd en staat je website eerder online. Kortom: jij hebt tijd om je te richten op waar jij goed in bent. En dat is maar goed ook, want met jouw nieuwe website en de overtuigende teksten die erop staan, krijg je het misschien wel drukker dan ooit …
Mindworkz denkt met je mee
Wanneer je jouw website door ons laat maken, ben je uiteraard niet verplicht om het schrijven van je webteksten uit te besteden. We adviseren dit echter wel, omdat het voor een grote professionaliseringsslag van jouw website zorgt. Een mooi en functioneel webdesign met goede, conversiegerichte SEO-teksten is bovendien een gouden combinatie.
Overtuigd? Wij brengen je graag in contact met een tekstbureau of tekstschrijver uit ons netwerk. Meer informatie? Vraag vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan.