Vandaag de dag zien we helaas nog te vaak dat ondernemers kansen niet benutten met een website. Zij zien een website vaak als een informatief communicatiemiddel om bezoekers te informeren over hun bedrijf en wat ze allemaal wel niet doen. Zo’n verhaal gaat niet over de klant, maar is in mijn ogen veel blabla en borstklopperij. En daar blijft het bij. Doodzonde, aangezien je veel meer met je website kan bereiken. Daarom wil ik je in dit artikel kort een paar simpele tips geven om je website meer klantgericht te maken.
Wat is het doel van je website?
Een veel voorkomend doel van een website is het genereren van potentiële klanten. Veelen weten wel dat het kan. Maar hoe? Geen idee! ‘Voor mijn bedrijf werkt dat niet. We moeten het hebben van mond-tot-mondreclame.’ Die veel gezegde quote hoor ik vaak, maar in mijn ogen doe je jezelf dan tekort.
Dus hoe zorg je ervoor dat een bezoeker de hand opsteekt?
Het is belangrijk dat je het je bezoekers eenvoudig maakt om zaken met je te doen. Maak duidelijk hoe ze met je in contact kunnen komen en wat er vervolgens gaat gebeuren. Dit gaat verder dan het aanbieden van een contactpagina met contactformulier. Een aantal ideeën:
- Maak het mogelijk om online direct een afspraak in te plannen voor een intakegesprek, strategiesessie, ontdekkingsgesprek, kennismakingsgesprek, etc. Er zijn talloze tools beschikbaar die dit mogelijk maken en die je ook direct kunt koppelen aan je agenda.
- Bied de mogelijkheid aan om online een offerte aan te vragen, mocht je een product of dienst verkopen met een kort verkoopproces. Geef duidelijk aan wat de vervolgstappen zullen zijn nadat je bezoeker de offerte heeft aangevraagd. Bijvoorbeeld: “Iemand neemt binnen één werkdag contact met je op om de zaken door te nemen en je ontvangt daarna de offerte per e-mail.”
Leuke ideeën, maar…
Iemand gaat niet zomaar over tot het maken van een afspraak of het aanvragen van een offerte. Hier gaan dingen aan vooraf, die ervoor zorgen dat je bezoeker enthousiast wordt. En het begint allemaal bij één belangrijk uitgangspunt: Je maakt een website niet voor jezelf, maar voor jouw klant.
Duh! Maar toch gaan veel ondernemers met een website hier de fout in.
Kleine test voor jou
Een kleine test om te achterhalen of je website dezelfde fout maakt. Ga naar je website. Tel de woorden wij, we, onze, ons en je eigen bedrijfsnaam. Tel vervolgens de woorden je, jij, u, uw, jullie. Zijn de woorden wij, we, onze, ons en je eigen bedrijfsnaam duidelijk in de meerderheid? Indien ja, dan praat je vooral over jezelf en is je website niet klantgericht.
Focus vooral op je klant
Praat dus niet te veel over jezelf en over diensten en producten die je aanbiedt. Ga in op de problemen die je klant ervaart en biedt hem jouw plan aan om die problemen te verhelpen. Onderbouw je verhaal met referenties en testimonials van klanten als bewijs. En vooral: keep it simple. Als je dat doet, dan doe je het voor 90% beter dan de rest.
Hopelijk biedt dit artikel wat inspiratie en hulp. Mocht je willen sparren en kijken hoe je jouw website klantgerichter kunt maken, dan kun je online een afspraak met mij inplannen. We spreken elkaar dan snel!