De eerste bouwsteen van een goede website is de bezoeker/gebruiker. Een goede website maak je niet voor jezelf, maar voor jouw (potentiële) klanten. Het gaat dus niet zozeer om wat jij een mooie lay-out vindt, of wat jouw marketingafdeling mooi vindt. Ook zou de tekst niet geschreven moeten zijn vanuit jouw perspectief en gaan over wat jij als bedrijf wilt vertellen. In plaats daarvan moet je de website afstemmen op jouw (ideale) klant: de lay-out, de afbeeldingen en de tekst moeten passen bij de behoeften, wensen en vragen van de klant. Kortom, je website moet klantgericht zijn. Maar hoe weet je of jouw website klantgericht is? Je ontdekt het in deze blog.
Hoe herken je een website die niet klantgericht is?
Veel ondernemers zien een website als een online communicatiemiddel om bezoekers te informeren over wat ze doen, welke producten ze verkopen en welke diensten ze aanbieden. Een dergelijke website is opgebouwd als een soort online brochure. De website is dan vanuit het perspectief van de ondernemer gemaakt en de teksten zijn ook vanuit de behoeftes van de ondernemer geschreven. De ondernemer wil zoveel mogelijk producten of diensten verkopen en wil daarom zoveel mogelijk informatie over zijn producten of diensten bij zoveel mogelijk mensen krijgen. Hoewel een dergelijke website best af en toe tot een verkoop kan leiden, laat je als ondernemer veel kansen onbenut als jouw website vanuit dat perspectief is opgebouwd.
Een niet-klantgerichte website herken je aan de volgende punten:
- De website is niet gebruiksvriendelijk. De menustructuur is bijvoorbeeld niet helder, de pagina’s laden traag of het is moeilijk om door de website te navigeren.
- De teksten zijn geschreven vanuit het perspectief van de ondernemer en gaan over het bedrijf of de ondernemer, niet over de klant.
- De website maakt niet duidelijk welke problemen van de klant het bedrijf kan oplossen en hoe.
- De website is alleen gericht op verkoop en biedt geen gratis informatie in de vorm van blogs of whitepapers en dergelijke.
Hoe herken je een klantgerichte website?
Wanneer je een klantgerichte website maakt of laat maken, verandert het perspectief naar dat van de (potentiële) klant. In plaats van te vertellen wat jij als bedrijf of ondernemer kwijt wilt, denk je eerst na over wat de klant eigenlijk wil weten. De teksten gaan dus in op vragen die de klant mogelijk heeft, of problemen die de klant kan ervaren. Vervolgens leg je uit hoe het product of de dienst deze problemen kan oplossen.
Een klantgerichte website herken je aan de volgende punten:
- Gebruiksvriendelijkheid is een belangrijk aspect van de website. De website is efficiënt, effectief en kan naar tevredenheid worden gebruikt. Hierbij gaat het met name om functionele aspecten, zoals bediening en navigatie.
- De teksten zijn geschreven vanuit het perspectief van de klant en gaan in op de behoeftes, vragen en problemen van de klant.
- De website maakt duidelijk welke problemen van de klant het bedrijf kan oplossen en hoe.
- De website is niet alleen gericht op verkoop, maar biedt de klant ook gratis informatie, bijvoorbeeld in de vorm van blogs met tips, whitepapers en dergelijke.
Waarom is een klantgerichte website zo belangrijk?
Je hebt een website niet zomaar. Waarschijnlijk wil je dat jouw website bezoekers omzet in leads en/of klanten. En dat lukt veel beter met een klantgerichte website.
- Een niet-klantgerichte website frustreert de bezoeker. De bezoeker raakt verdwaald op de site, vindt geen antwoord op zijn vraag, krijgt geen inzicht in hoe jouw bedrijf hem kan helpen en verlaat snel weer je website, zonder een voor jou nuttige actie (zoals een aankoop of een offerteaanvraag) te voltooien.
- Een klantgerichte website daarentegen neemt de bezoeker bij de hand, geeft antwoord op vragen waar hij mee zit en laat hem inzien hoe het bedrijf hem kan helpen bij het oplossen van bepaalde problemen. De website leidt hem op een logische manier richting een bepaalde actie, zoals een aankoop of een offerteaanvraag.
Zijn jouw teksten klantgericht? Een simpele test
Weet je na het lezen van het bovenstaande nog niet zeker of jouw website klantgericht is? Met de volgende simpele test kun je erachter komen of jij op jouw website dezelfde fout maakt die veel ondernemers maken:
- Ga naar jouw website.
2. Tel op alle pagina’s de woorden: wij, we, onze, ons en je eigen bedrijfsnaam.
3. Tel vervolgens de woorden: je, jij, u, uw en jullie.
4. Zijn de woorden van stap twee duidelijk in de meerderheid? Dan praat je vooral over jezelf en zijn jouw webteksten niet-klantgericht.
Tips om je website klantgerichter te maken
Ten slotte nog een paar tips om je website in het algemeen en je teksten in het bijzonder klantgerichter te maken:
- Neem als uitgangspunt altijd de klant: je maakt de website voor jouw (ideale) klant, niet voor jezelf.
- Praat niet te veel over jezelf en de producten of diensten die jij aanbiedt.
- Praat dus ook niet vanuit we/wij/onze/ons, maar spreek de klant aan met woorden als je, jij, jullie of u en uw.
- Geef antwoord op vragen van klanten en laat zien hoe jij bepaalde problemen van klanten kunt oplossen.
- Doe niet te veel aan borstklopperij. Bewijs wat jouw producten of diensten voor de klant kunnen betekenen door middel van referenties en testimonials.
- Keep it simple: hoe makkelijker de klant door de website kan navigeren en hoe sneller hij antwoorden kan krijgen op zijn vragen, hoe beter.
- Maak het voor de klant eenvoudig om contact op te nemen. Dit gaat verder dan het aanbieden van een contactpagina met contactformulier. Maak het bijvoorbeeld mogelijk om direct online een afspraak in te plannen en bied de mogelijkheid aan om online een offerte aan te vragen. Maak ook altijd de vervolgstappen duidelijk, bijvoorbeeld: “We nemen binnen één werkdag contact met je op om de zaken door te nemen en je ontvangt daarna de offerte per e-mail.”
Mindworkz helpt je aan een klantgerichte website
Ben je er na het lezen van deze blog achter gekomen dat jouw website niet klantgericht is? En wil je weten wat Mindworkz hierin voor jou kan betekenen? Je kunt eenvoudig online een kennismakingsgesprek met mij inplannen. Tijdens dit gesprek probeer ik duidelijk te krijgen wat jouw vragen en behoeftes zijn en vertel ik je hoe Mindworkz jou hierbij kan helpen. Uiteraard is dit gesprek volledig vrijblijvend.