Websitebezoekers worden steeds veeleisender. Een mooie website is niet meer voldoende om klanten vast te houden. De website moet ook snel laden, eenvoudig in gebruik zijn en vooral: de bezoeker niet ergeren. De website moet, met andere woorden, gebruiksvriendelijk en klantgericht zijn. Voldoet je website niet aan deze twee belangrijke eisen? Dan is dat frustrerend voor jouw bezoeker én voor jou, want je laat dan ongetwijfeld kansen liggen. Daarom in deze blog negen tips voor een gebruiksvriendelijke en klantgerichte website. Maar eerst: wat betekenen deze termen eigenlijk en waarom zijn ze zo belangrijk voor een goede website?
Wat is gebruiksvriendelijkheid en wat is klantgerichtheid?
Gebruiksvriendelijkheid (usability) heeft alles te maken met de ervaring van de websitebezoeker. De bezoeker (een potentiële klant) moet een zo prettig en zo soepel mogelijke ervaring hebben. Dat betekent onder meer dat de bezoeker zich niet mag ergeren, dat de website overzichtelijk is, dat de bezoeker eenvoudig moet kunnen vinden waarnaar hij op zoek is en dat hij nergens ‘vastloopt’ of ‘verdwaalt’.
Klantgerichtheid betekent dat je je verplaatst in de positie van de klant. Een klantgerichte website is gemaakt vanuit het perspectief van de klant. De teksten gaan in op problemen die klanten kunnen ervaren en leggen uit hoe het product of de dienst deze problemen kunnen oplossen.
Deze twee termen hebben veel met elkaar te maken. Een website is namelijk pas gebruiksvriendelijk wanneer deze klantgericht is en vice versa.
Waarom zijn gebruiksvriendelijkheid en klantgerichtheid zo belangrijk?
De eenvoudigste manier om het belang van gebruiksvriendelijkheid en klantgerichtheid duidelijk te maken, is door uit te leggen wat er gebeurt als jouw website niet gebruiksvriendelijk of klantgericht is. We haalden het hierboven al aan: een website die niet gebruiksvriendelijk en klantgericht is, frustreert een bezoeker. Hierdoor is de kans groot dat hij je website verlaat, zonder te vinden waarnaar hij zoekt én zonder een voor jou nuttige actie te voltooien (een conversie te doen).
Gebruiksvriendelijkheid en klantgerichtheid hebben dan ook alles te maken met conversie. Een website die gebruiksvriendelijk en klantgericht is, neemt de bezoeker bij de hand en leidt hem op een logische manier richting een bepaalde actie, bijvoorbeeld het doen van een aankoop, het aanvragen van een offerte of het opnemen van contact.
Tips voor een gebruiksvriendelijke en klantgerichte website
Nu je weet wat de begrippen precies inhouden en waarom ze zo van belang zijn voor een goede website, geven we je graag negen tips om de gebruiksvriendelijkheid en klantgerichtheid van je website te verbeteren.
1. Zorg voor een duidelijke menustructuur
Een duidelijk menu maakt het voor een bezoeker eenvoudiger om te vinden wat hij zoekt. Daarbij is het belangrijk dat je onderscheid maakt in prominente categorieën en subcategorieën. Let op: niet elke pagina op je website hoeft een plekje te krijgen in je menustructuur.
2. Laat een kruimelpad achter
Heb je een vrij uitgebreide website met veel verschillende pagina’s? Dan kan een kruimelpad nuttig zijn. Een kruimelpad ziet er bijvoorbeeld zo uit:
Home > diensten > teksten laten schrijven > SEO-webteksten
Soms komt een bezoeker via een andere pagina dan je homepage op jouw website terecht. Een ‘kruimelpad’ laat de bezoeker dan eenvoudig zien waar op de website hij zich bevindt. Ook wanneer de bezoeker zelf van de ene naar de andere pagina doorklikt, kan zo’n kruimelpad handig zijn. De bezoeker weet dan precies waar hij is en kan eenvoudig zijn weg terugvinden.
3. Houd je homepage zo overzichtelijk mogelijk
De homepage is een van de belangrijkste pagina’s op je website. Vaak is dit de eerste pagina waar de bezoeker op terechtkomt. Het moet voor de klant direct duidelijk zijn op wat voor website hij is beland. Verplaats je bij het ontwerpen van de homepage in je ideale klant: wat is belangrijk voor hem, waar is hij naar op zoek en wat wil hij doen? Maak hierbij ook gebruik van lege ruimte om rust en overzicht te bewaren.
4. Zorg voor een rustige lay-out
Ook de lay-out van je pagina’s is van groot belang als het gaat om gebruiksvriendelijkheid en klantgerichtheid. Plaats je informatie in één overzichtelijke kolom; dat maakt het voor de bezoeker duidelijk waar hij moet kijken. Bovendien neem je, door stap voor stap (van boven naar beneden) de juiste informatie en content te tonen, de bezoeker als het ware bij de hand. Je kunt hem dan ook veel gemakkelijker leiden richting een bepaalde actie, zoals een bestelling plaatsen of contact opnemen.
5. Voorkom afleidende elementen
Een rustige lay-out betekent ook: niet te veel ruis. Flikkerende banners, een aftellende klok, bewegende elementen, verschillende kleuren tekst … al deze dingen leiden af. Je kunt dit soort elementen sporadisch gebruiken, bijvoorbeeld om de aandacht van je bezoeker naar een bepaalde knop te leiden. Maar wees hier voorzichtig mee. Zorg ervoor dat het de bezoeker niet frustreert en gebruik het alleen als het in dienst staat van het hoofddoel van de pagina.
6. Wees consistent in je opmaak
Een originele en creatieve website is leuk, maar dat betekent niet dat je elke pagina anders moet vormgeven. Voor de bezoeker is het namelijk heel vermoeiend om steeds in een andere lay-out terecht te komen. Hij moet dan steeds opnieuw ontdekken hoe hij de pagina het best kan lezen, waar de belangrijke informatie staat en waar hij moet klikken om een bepaalde actie te ondernemen. Kies dus steeds dezelfde kleuren en bouw je pagina steeds op dezelfde manier op. Zorg er ook voor dat knoppen zoals [neem contact op] of [vraag een offerte aan] er steeds hetzelfde uitzien.
7. Zorg voor eenvoudig leesbare teksten
De bezoeker moet op jouw website snel kunnen vinden wat hij zoekt. Naast een duidelijke menustructuur en een heldere lay-out zijn de teksten op je website daarvoor heel belangrijk. Help je bezoeker om snel de juiste informatie te vinden door middel van korte paragrafen met duidelijke tussenkoppen. Maak verder gebruik van bulletpoints om dingen kort samen te vatten en zorg ervoor dat het lettertype, de kleur en de grootte van de tekst bijdragen aan de leesbaarheid.
8. Zorg dat je website snel laad
De laadtijd van je pagina’s is van groot belang voor de gebruiksvriendelijk van jouw website. Laden de pagina’s van je website traag? Dan zorgt dat voor een slechte gebruikservaring. Bezoekers willen immers zo snel mogelijk vinden waarnaar ze zoeken, of dat nu informatie, contactgegevens, een product of een dienst is. Een slechte laadtijd is bovendien een echte conversie-doder: als bezoekers te lang moeten wachten, sluiten ze je website gewoon af en gaan ze naar een concurrent.
Tip: je kan de snelheid van je pagina’s meten met Pagespeed Insights van Google. Idealiter zorg je ervoor dat je pagina’s binnen 3 seconden laden.
9. Gebruik duidelijke knoppen (call-to-action)
Zorg ervoor dat het voor de bezoeker direct duidelijk is hoe hij een bepaalde actie kan ondernemen. Heeft je bezoeker net een interessante blog gelezen? Dan wil hij misschien wel direct een offerte aanvragen of contact met je opnemen. Maak deze stap zo eenvoudig mogelijk: laat hem niet verdwalen op zoek naar een goed verborgen contactpagina, maar plaats op elke pagina een duidelijke call-to-action (CTA).
Voorbeelden van dit soort knoppen zijn:
- Bestel nu
- Download het gratis e-book
- Neem contact op
- Vraag een offerte aan
Mindworkz helpt je aan een gebruiksvriendelijke en klantgerichte website
Wil je ook een website die gebruiksvriendelijk en klantgericht is? Laat je website dan ontwerpen door Mindworkz. Neem contact met ons op voor meer informatie.