Het belang van Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie) zien veel ondernemers wel in. De meeste consumenten die op zoek zijn naar een product of dienst, beginnen hun zoektocht immers op Google. Hoog scoren in Google is dus erg waardevol. Helaas is het optimaliseren van je website voor zoekmachines niet altijd eenvoudig. In deze blog bespraken we al een aantal veelvoorkomende fouten in SEO. Heb je de blog gelezen en onze tips opgevolgd? En wil je je website nóg verder optimaliseren? In deze blog bespreken we nog eens vijf vergissingen in SEO – en leggen we je uit hoe het wél moet.
NB Omdat Google veruit de meest gebruikte zoekmachine is in Nederland, richten we ons hier met name op technieken om beter te scoren in Google.
Vergissing 1: Duplicate content
Als je aan de slag gaat met SEO, kom je er al snel achter dat je veel landingspagina’s en blogs moet schrijven. Om hoog te kunnen scoren in Google moet je je website nu eenmaal up-to-date houden. En dat kost tijd of – als je het uitbesteedt aan een SEO-tekstschrijver – geld. Het kan dan verleidelijk zijn om teksten van andere websites te kopiëren. Doe dat vooral niet. Zonder toestemming van de eigenaar van de tekst is dit immers plagiaat en dus strafbaar. Daarnaast werkt het niet bevorderlijk voor je SEO. Google straft pagina’s met zogenaamde ‘duplicate content’ namelijk af. Dat betekent dat je pagina automatisch lager scoort wanneer op het web nog een pagina bestaat met (grotendeels) dezelfde tekst.
Let op: Dit geldt ook wanneer je op je eigen website twee pagina’s hebt staan die qua inhoud te veel op elkaar lijken. Dit noemen we ook wel zelfplagiaat. Hoewel het uiteraard niet strafbaar is, zoals regulier plagiaat, werkt het qua SEO wel degelijk in je nadeel. Je pagina’s concurreren dan namelijk met elkaar, waardoor ze beide lager scoren in Google.
De oplossing: unieke content
Zorg er dus voor dat de content op je pagina’s altijd uniek is. Kopieer nooit zomaar teksten van andere websites en let erop dat je pagina’s onderling genoeg van elkaar verschillen.
Vergissing 2: Technische aspecten van SEO over het hoofd zien
Iedereen die zich een beetje heeft verdiept in SEO, kent het belang van goede teksten wel. De teksten op je website moeten zó geschreven zijn, dat de juiste zoekwoorden op de juiste plek terugkomen. Toch is dit niet het hele verhaal als het gaat om SEO. Er zijn namelijk ook technische aspecten die van groot belang zijn als je beter wilt scoren in Google. Wanneer deze technische aspecten niet goed in orde zijn, is het heel moeilijk om goed te scoren op vindbaarheid, hoe goed geschreven je teksten ook zijn.
De oplossing: checklist tien technische aspecten SEO
In dit artikel geven we een opsomming van tien zogenaamde ‘basisoptimalisaties’. Dit zijn de minimale vereisten waaraan jouw website technisch gezien moet voldoen om goed te kunnen scoren op vindbaarheid. Lees het artikel om te kijken of jouw website hieraan voldoet. Of vraag een uitgebreide SEO-scan aan via ons contactformulier.
Vergissing 3: De website vergeten
Als ondernemer ben je waarschijnlijk wel bereid om te investeren in een goede website. Een goede website zorgt immers voor meer bezoekers, meer leads en uiteindelijk meer klanten. Maar wanneer de website eenmaal gebouwd is en je druk bent met het runnen van je onderneming, vergeet je de website misschien weer een beetje.
Dat is logisch, maar ook zonde. Een website is namelijk nooit af en heeft voortdurend technisch en inhoudelijk onderhoud nodig om goed te blijven werken én om goed te blijven scoren op vindbaarheid.
De oplossing: webpagina’s regelmatig updaten
Om hoog te blijven scoren in Google moet je je webpagina’s regelmatig updaten. Het gaat hierbij zowel om technische updates als om het bijwerken van de informatie op je website, het plaatsen van nieuwe blogs etc. Zo weet Google dat de informatie op jouw pagina’s nog altijd up-to-date is, wat jouw positie ten goede komt.
Vergissing 4: Geen waardevolle backlinks
Backlinks zijn links vanaf een andere website naar jouw pagina. Google ziet zo’n link eigenlijk als een aanbeveling voor jouw website. Hoe meer backlinks je hebt, hoe meer mensen jouw content blijkbaar waardevol vinden, dus hoe hoger je zult scoren in de zoekresultaten van Google.
Vanwege het belang van backlinks zijn de laatste jaren veel websites opgedoken die voornamelijk bestaan uit links naar andere websites. Als ondernemer moet je betalen om op zo’n website terecht te komen. Hoewel dit een paar jaar geleden misschien nog wel werkte om hoger te scoren in Google, is Google dit inmiddels juist gaan afstraffen. Een link op zo’n pagina zegt immers niets over de kwaliteit van jouw content.
De oplossing: zorg voor kwalitatieve backlinks
Het is beter om een paar echte, kwalitatieve backlinks te hebben dan héél veel backlinks van lage kwaliteit. Kwalitatieve backlinks zijn links op pagina’s van websites die een duidelijke link hebben met jouw bedrijf of jouw producten en diensten. Bij voorkeur is dit een pagina die zelf al goed scoort in Google en al veel verkeer krijgt. Je kunt zo’n backlink bijvoorbeeld verkrijgen door een gastblog te (laten) schrijven voor deze website.
Ook is het belangrijk dat je deze backlinks niet te snel verkrijgt. Wanneer je van de een op de andere dag honderd backlinks hebt naar jouw pagina, dan begrijpt Google ook dat je die links hebt gekocht. De zoekmachine ziet ze dan dus niet meer als een oprechte aanbeveling voor jouw pagina.
Vergissing 5: Afbeeldingen en video’s niet optimaliseren
Naast tekst zijn ook afbeeldingen en video’s belangrijke content op je pagina’s. Google kan de foto’s en video’s op jouw pagina echter niet ‘zomaar’ lezen. In het kort zit dat zo: Google maakt gebruik van robots om pagina’s op de website te vinden en te indexeren. Indexeren is het verzamelen van informatie op een pagina. Door de pagina te indexeren, probeert Google te begrijpen wat er op een pagina staat en zo de juiste pagina te koppelen aan een zoekopdracht. Bij tekst is dat relatief eenvoudig: zoekwoorden in de tekst worden gekoppeld aan de zoekopdracht die een gebruiker invoert.
Bij foto’s en video’s is dat niet zo eenvoudig: de robots van Google kunnen (nog) niet interpreteren wat de inhoud van een foto of video is. Wanneer je Google hierbij niet een handje helpt, is dat dus nadelig voor je SEO.
De oplossing: alt-tags toevoegen aan je foto’s en video’s
Je kunt Google vertellen wat de inhoud van een foto of video is door alternatieve beschrijvingen of alt-tags toe te voegen. Zo’n alt-tag beschrijft de aard en het doel van een afbeelding of video. Met andere woorden: wat is op de afbeelding of video te zien en welke functie heeft het op je pagina?
Wanneer je een WordPress-website hebt, kun je eenvoudig zelf een alt-tag toevoegen. Bij het invoeren van een afbeelding vul je de alt-tag in onder ‘alternatieve tekst’. Hier kun je de afbeelding ook een bestandsnaam, titel en onderschrift meegeven. Laat de zoekwoorden die je hebt bepaald voor de betreffende pagina hierin terugkomen. Zorg er ook voor dat in je bestandsnaam of titel geen nummers of vreemde tekens staan. Dus niet: afbeelding_12ghb.jpg maar: ‘Dr. Martens schoenen maat 42.jpg’.
Een betere positie in Google?
Wil je weten wat Mindworkz voor jou kan beteken als het gaat om SEO? Plan dan eenvoudig online een kennismakingsgesprek met mij in. Tijdens dit gesprek probeer ik duidelijk te krijgen wat jouw vragen en behoeftes zijn en vertel ik je hoe Mindworkz jou hierbij kan helpen. Uiteraard is dit gesprek volledig vrijblijvend.