Verschillende technologieën, zoals de iPhone met daarop Siri, slimme speakers als Alexa en Google Home, smart glasses en Artifical Reality, hebben de manier waarop wij informatie zoeken op het internet in sneltreinvaart veranderd. Naast text search zijn voice search en visual search steeds populairder geworden. In deze blog leggen we uit wat deze verschillende vormen van zoeken inhouden en wat dit betekent voor de vindbaarheid van jouw website.
Wat is text search?
De bekendste – en nog steeds meest gebruikte – manier waarop mensen informatie zoeken op het internet is via text search. Bij deze vorm van zoeken voer je handmatig een tekstuele zoekopdracht in. Stel, je bent op zoek naar een glazenwasser bij jou in de buurt. Dan typ je “glazenwasser” of “glazenwasser Amsterdam”. De zoekmachine toont je dan een lijst met zoekresultaten, waarbij de meest relevante zoekresultaten bovenaan zouden moeten staan.
Wat is voice search?
“Hé Siri, wat is het weerbericht voor vandaag?” Een aantal jaren geleden zouden mensen je nog gek hebben aangekeken als je dit uit het niets aan je telefoon zou vragen. Maar inmiddels is voice search een bekend fenomeen in onze samenleving. De opkomst van voice search hangt nauw samen met de komst van nieuwe technologische producten, waaronder slimme speakers als Alexa en Google Home. In maart 2022 had ongeveer een kwart van de Nederlanders zo’n slimme speaker, bleek uit onderzoek van onderzoeksbureau Multiscope.
Bij voice search gaat het om een spraakgestuurde zoekopdracht. Terwijl text search vaak gefocust is op korte zoektermen, is voice search gericht op langere zoekopdrachten en zinnen. Bovendien zijn deze zoekopdrachten vaak in vraagvorm. Een voorbeeld hiervan is: “Hé Siri, waar is de dichtstbijzijnde bakker?” Voice search kenmerkt zich dus door longtail-zoekopdrachten: zoekopdrachten die uit meerdere woorden bestaan.
Wat is visual search?
Een andere manier van zoeken is visual search. Visual search is het zoeken naar informatie op het internet op basis van een afbeelding. Het is een techniek die al een tijd bestaat, maar die een nieuwe dimensie heeft gekregen door nieuwe technologische producten, zoals Google Lens en Pinterest Lens en de opkomst van Artifical Reality (AR).
Visual search werkt als volgt: in plaats van een tekstuele of spraakgestuurde zoekopdracht voer je een afbeelding in. Stel, je ziet een plant en wilt graag weten wat voor een plant dat is. Je maakt een foto van de plant en geeft die door aan Google of Pinterest. De betreffende zoekmachine gebruikt Artificial Intelligence om de afbeelding die jij gemaakt hebt te vergelijken met afbeeldingen van planten op het internet. Zo kan de zoekmachine je vertellen welke plant het is en je informatie geven over waar de plant groeit, hoe je de plant het best verzorgt, etcetera.
Visual search is inmiddels ingebouwd in een aantal populaire zoekmachines. Pinterest en Google zijn hierin koplopers. De software van deze zoekmachines is steeds beter in het identificeren van objecten. Men verwacht dat visual search een groot effect zal hebben op online shoppen. De drempel tussen het zien van een product en het aankopen van een product is bij visual search immers heel laag. Je hoeft enkel een foto (of een screenshot) te maken en voilà: je weet wat voor een product het is, waar je het kunt kopen, wat het kost, etcetera.
Wat betekenen voice search en visual search voor jouw SEO?
De meeste technieken op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (ook wel Search Engine Optimization- of SEO) zijn erop gericht om hoger te scoren in de zoekresultaten bij tekstuele zoekopdrachten in Google. Hoe hoog jouw webpagina scoort bij een zoekopdracht, is afhankelijk van allerlei factoren. Een belangrijke factor is relevantie. Eenvoudig gesteld zoekt Google naar een match tussen de zoekopdracht en de content op jouw website. Komen de woorden die een gebruiker invoert overeen met de woorden in de content op jouw webpagina? Dan beoordeelt Google jouw webpagina als relevant voor die zoekopdracht.
Met de komst van voice search en visual search verandert de manier waarop mensen zoeken naar informatie, producten en diensten op het internet. Dit heeft ook gevolgen voor jouw SEO. Zo is voice search meer gericht op longtail-zoekwoorden en is bij visual search de aanwezigheid van relevante en kwalitatieve afbeeldingen op je website heel erg belangrijk, alsmede goede beschrijvende bestandsnamen van deze afbeeldingen.
Wil je meer weten over voice search, visual search en SEO? Houd dan onze blog in de gaten, want de komende weken publiceren we SEO-tips voor voice search en visual search.
Mindworkz: websites die doelen bereiken
Wil je ook een website die goed gevonden wordt door zoekmachines zoals Google? En ben je op zoek naar een partij die rekening houdt met de manier waarop mensen nu en in de nabije toekomst zoeken op het internet? Wij bouwen niet alleen mooie, goed werkende websites, maar denken ook op strategisch vlak met je mee.
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Plan dan nu eenvoudig en vrijblijvend een kennismakingsgesprek met mij in.