Een goede website draagt bij aan het succes van een onderneming. Het kan je meer naamsbekendheid, een groter bereik en zelfs meer inkomsten opleveren. Maar het ontwikkelen van een website is niet eenvoudig en fouten die je hierin maakt, kunnen een grote invloed hebben op jouw online succes. Daarom behandelen we in deze blog vijf fouten die veel ondernemers maken als het om hun website gaat en lees je hoe het wél moet.
Fout 1: Geen duidelijk doel met de website
Sommige ondernemers laten simpelweg een website bouwen omdat bijna elk bedrijf of elke organisatie tegenwoordig een website heeft. Ze denken dus niet na over het waaróm van een website. Maar een zakelijke website heb je niet alleen omdat je concurrent die ook heeft. Het (laten) maken en onderhouden van een website kost tijd en geld en moet jouw daarom ook wat opleveren. Wanneer je geen duidelijke doelen hebt, zal jouw website hoogstens als online visitekaartje dienen en je weinig concreets opleveren.
Hoe het wel moet
Wil je dat je website ook echt bijdraagt aan het succes van jouw onderneming? Dan is het belangrijk om te bepalen welke doelen jij nastreeft met jouw website. Voorbeelden van doelen zijn: het presenteren van je product, het informeren van (potentiële) klanten, het vergroten van je naamsbekendheid, maar ook het genereren van leads en het realiseren van meer inkomsten. In het artikel ‘Haal meer uit je website door doelen te bepalen’ geven we je een stappenplan om concrete doelen te bepalen.
Fout 2: De website is niet klantgericht
Een zakelijke website maak je niet voor jezelf, maar voor jouw (potentiële) klanten. Een veelgemaakte fout die ondernemers maken, is dat ze de website (laten) ontwerpen vanuit hun perspectief. Ze kiezen voor een ontwerp dat ze zelf mooi vinden, zonder onderzoek te doen naar wat hun klant daar eigenlijk van vindt. Ook richten ze de website in op een manier die voor hen logisch is, zonder te kijken of dit een gebruiksvriendelijke website oplevert voor de klant. Ten slotte schrijven ze teksten vanuit hun behoefte (zo veel mogelijk producten en diensten verkopen), zonder na te denken over de behoeften van (potentiële) klanten. In het artikel ‘Is jouw website klantgericht?’ ontdek je of je met jouw website deze fout ook maakt.
Hoe het wel moet
Bij een klantgerichte website staat gebruiksvriendelijkheid voorop. Hierbij gaat het met name om functionele aspecten, zoals bediening en navigatie. De teksten op de website zijn geschreven vanuit het perspectief van de klant en maken duidelijk hoe ze problemen van de klant kunnen oplossen. Tevens is de website niet enkel gericht op verkoop, maar biedt hij ook gratis informatie, bijvoorbeeld in de vorm van blogs, e-books en whitepapers.
Pas als je weet wie jouw ideale klant eigenlijk is, kun je een website maken die qua structuur, navigatie, functionaliteiten, teksten, fotografie en visueel ontwerp is afgestemd op de behoefte van de eindgebruiker. Een goede manier om jouw ideale klant in kaart te brengen, is het opstellen van zogenaamde buyer persona’s. Hoe je dat doet, lees je in het artikel ‘Buyer persona’s opstellen’.
Fout 3: Fouten in zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Google is voor veel internetgebruikers de toegangspoort tot het internet. Hoog scoren in de zoekresultaten van Google is dan ook erg belangrijk. Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization of SEO) is een goede manier om meer bezoekers naar je website te trekken. Veel ondernemers zijn zich ervan bewust dat ze zoekwoorden moeten toevoegen aan hun teksten om beter in de zoekresultaten terecht te komen. In de uitvoering hiervan worden helaas nog veel fouten gemaakt. Zo focussen veel ondernemers op korte zoektermen waarop de concurrentie gewoonweg te hoog is, of schrijven ze teksten met een overdreven grote zoekwoorddichtheid, waardoor de teksten onleesbaar worden. Ook vergeten veel ondernemers om de metatitel en metaomschrijving in te vullen.
Hoe het wel moet
Stel, je verkoopt damesschoenen in vintagestijl. De concurrentie voor de zoekterm ‘damesschoenen’ is heel erg groot. Het is lastig om op deze zoekterm hoog te scoren in Google. Wanneer je focust op langere zoektermen, is de kans dat je hoog scoort in Google veel groter. In dit geval zou dat bijvoorbeeld ‘vintage damesschoenen’ of ‘damesschoenen jaren 50’ kunnen zijn. Zet je deze term vervolgens in bijna elke zin? Dan wordt je tekst onleesbaar. Om die reden straft Google teksten met een te hoog zoekwoordenpercentage af. De tip luidt dan ook: streef naar een zoekwoorddichtheid van ongeveer 2-5%. Zet je zoekwoorden in elk geval in de titel, in een of meer tussenkopjes en in de metatitel en metaomschrijving. Meer tips over het SEO-vriendelijk maken van je teksten lees je in het artikel ‘Tien tips voor een betere SEO’.
Fout 4: Snelheid van de pagina’s niet in de gaten houden
Bezoekers hebben vaak geen tijd – of geen geduld – om minuten te wachten tot jouw pagina’s verschijnen. Duurt het te lang voordat je pagina’s laden? Dan verlaten bezoekers je website en gaan ze naar een concurrent. Ook voor je SEO is de laadsnelheid van je pagina’s van belang, want Google stuurt zijn gebruikers het liefst naar websites waarvan de pagina’s snel laden.
Hoe het wel moet
De laadsnelheid van je pagina’s is dus erg belangrijk. Je meet de snelheid van je pagina’s eenvoudig met de tool Pagespeed Insights van Google. Zorg dat je website voldoet aan de minimale snelheidseisen. Een pagina dient in elk geval binnen drie seconden te laden. Vergelijk de snelheid van jouw pagina’s ook met die van je concullega’s. Zorg ervoor dat jouw website net zo snel is als die van jouw concurrenten of zelfs sneller.
Fout 5: Te veel focus op design
Je wilt een mooie website, die er professioneel uitziet en past bij jouw bedrijf. Het design van je website is belangrijk, maar dient ondergeschikt te zijn aan de inhoud, de navigatie en de bediening.
Hoe het wel moet
Een mooi design zorgt voor een goede uitstraling, wat natuurlijk belangrijk is voor een goede website. Het design mag de inhoud van de website echter niet in de weg staan. Ook mag een ‘hip’ design de website niet onnodig ingewikkeld maken. Het is belangrijker dat je website gebruiksvriendelijk en klantgericht is. Een té creatieve website, die er helemaal anders uitziet dan jouw klant is gewend, is dus niet aan te raden. De tip luidt dan ook: focus je op inhoud, klantgerichtheid en gebruikersgemak en maak de navigatie zo eenvoudig mogelijk. Meer over het ontwerpen van de gebruikerservaring lees je in het artikel ‘Ux Design’.
Mindworkz: wij maken websites
Herken jij deze fouten op jouw website? En wil je weten wat Mindworkz hierin voor jou kan betekenen? Je kunt eenvoudig online een kennismakingsgesprek met mij inplannen. Tijdens dit gesprek probeer ik duidelijk te krijgen wat jouw vragen en behoeftes zijn en vertel ik je hoe Mindworkz jou hierbij kan helpen. Uiteraard is dit gesprek volledig vrijblijvend.