Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachineoptimalisatie, is een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om meer bezoekers naar je website te trekken. Helaas is het optimaliseren van je website voor zoekmachines niet altijd eenvoudig. Wij zien regelmatig dat hier nog fouten in worden gemaakt. Daarom behandelen we in deze blog vijf veelgemaakte fouten in SEO en geven we je tips om deze fouten te fixen.
NB Omdat Google veruit de meest gebruikte zoekmachine is in Nederland, richten we ons hier met name op technieken om beter te scoren in Google.
Fout 1: te algemene zoekwoorden
De eerste fout die we vaak zien, is dat ondernemers inzetten op te algemene zoekwoorden. Stel, je hebt een vegetarisch restaurant in Amsterdam-Noord. Kies je als zoekwoord “restaurant” en richt je een pagina daarop in, dan is je concurrentie heel groot. Hierdoor is het heel erg moeilijk om hierop hoog te scoren in Google. Zelfs een term als “restaurant Amsterdam” is waarschijnlijk nog te algemeen. Er zijn immers meer dan duizend restaurants in Amsterdam, waarvan veel een eigen website hebben. Bovendien concurreer je met een dergelijke term ook met een website als Trip Advisor, die lijstjes op zijn website heeft staan met “beste restaurants in Amsterdam”.
De fix: longtail-zoekwoorden
Oplossing: gebruik longtail-zoekwoorden. Dit zijn zoektermen die specifieker en langer zijn (ze bestaan uit meer woorden). In het voorbeeld hierboven kan dat bijvoorbeeld “vegetarisch restaurant Amsterdam” of zelfs “vegetarisch restaurant Amsterdam-Noord” zijn. Het voordeel hiervan is dat je minder concurrentie hebt én dat je waardevollere bezoekers krijgt: je krijgt immers bezoekers die ook echt op zoek zijn naar dat wat jij te bieden hebt.
Fout 2: te specifieke zoekwoorden
Sla hier echter niet in door. Maak je de zoektermen té specifiek, dan heb je namelijk kans dat niemand hierop zoekt. Wanneer je de straatnaam van je restaurant gebruikt, bijvoorbeeld “vegetarisch restaurant Amsterdam Korte Papaverweg”, dan wordt het ineens veel makkelijker om hoog te scoren in Google. Maar hoe vaak zoeken mensen nu precies op die woordcombinatie?
De fix: zoekwoordenonderzoek
Voordat je besluit een pagina op een bepaalde zoekterm in te richten, kun je het best eerst een goed zoekwoordenonderzoek doen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de tool KWFinder. In deze (overigens wel betaalde) tool kun je precies inzien hoe vaak op een bepaald zoekwoord wordt gezocht en hoe hoog de concurrentie op dat woord is. Kies dus voor zoekwoorden waar voldoende op wordt gezocht, maar waarop de concurrentie niet te hoog is.
Fout 3: keyword stuffing
Wanneer je weet op welke zoektermen je jouw pagina het best kunt inrichten, is het zaak om die term voldoende in de tekst terug te laten komen. Hoe vaker het zoekwoord terugkomt op de pagina, hoe beter, denk je misschien, maar dat is niet waar. Vroeger werkte dit misschien nog, maar inmiddels is Google hiervoor te slim. Sterker nog: keyword stuffing, zoals dit ook wel wordt genoemd, wordt inmiddels zelfs afgestraft door Google. De reden: teksten met een te hoge zoekwoorddichtheid worden vaak onleesbaar voor de bezoeker.
De fix: zoekwoorddichtheid van 2-5%
Streef daarom naar een zoekwoorddichtheid van 2 tot 5%. Dit betekent dat als op je pagina duizend woorden staan, de gekozen zoekterm zo’n twintig tot vijftig keer voorkomt. Daarbij is het ook nog van belang waar de zoekwoorden staan. Zet de zoekterm in elk geval in de titel, in de eerste alinea en in een aantal tussenkopjes.
Fout 4: URL, meta title en meta description vergeten
Behalve op bovengenoemde plekken moet de zoekterm ook terugkomen in je URL, de meta title en meta description. Dit wordt vaak vergeten. En dat is logisch, want als je weinig weet van SEO, weet je misschien niet eens wat meta title en meta description zijn of hoe je ze invult.
Wanneer je iets opzoekt op Google, krijg je een lijst van resultaten te zien. Deze resultaten bestaan steeds uit een URL (een link), een meta title (ook wel metatitel of SEO-titel) en een meta description (ook wel metaomschrijving; een korte omschrijving of ‘preview’ van de pagina). Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:
Bovenstaande pagina is ingericht op “Webdesign Sittard”. Zoals je ziet, komt deze term terug in de URL, de meta title en de meta description.
De fix: installeer Yoast SEO.
Wij maken al onze websites in WordPress. Wanneer je zelf aan de slag wilt met SEO op je WordPress-website, is het slim om Yoast SEO te installeren. Dit is een gebruiksvriendelijke plugin voor WordPress, waarin je eenvoudig je URL, de meta title en de metadescription kunt invullen.
De plugin is sowieso handig als je serieus aan de slag wilt met SEO. Je kunt namelijk per pagina invullen op welk zoekwoord je graag gevonden wilt worden. De tool controleert dan automatisch of je het zoekwoord voldoende en op de juiste plekken laat terugkomen en geeft je tips om je SEO te verbeteren.
Fout 5: Keyword cannibalization
Wanneer je graag op een bepaalde zoekterm gevonden wilt worden, denk je misschien dat het nuttig is om meerdere pagina’s in te richten op deze zoektermen. Het tegenovergestelde is waar! We noemen dit keyword cannibalization, oftewel zoekwoordkannibalisme: het verschijnsel dat binnen één website twee of meer pagina’s met elkaar concurreren op dezelfde zoekwoorden.
De fix: unieke zoekwoorden per pagina
Google zoekt naar de beste match tussen een zoekterm en een specifieke pagina op een website. Wanneer twee pagina’s op jouw website met elkaar concurreren, zitten ze elkaar in de weg (ze ‘eten elkaar op’), waardoor ze beide lager zullen scoren. Probeer dus elke pagina op een andere en unieke zoekterm in te richten.
Mindworkz: wij maken websites
Wil je weten wat Mindworkz voor jou kan beteken als het gaat om SEO? Plan dan eenvoudig online een kennismakingsgesprek met mij in. Tijdens dit gesprek probeer ik duidelijk te krijgen wat jouw vragen en behoeftes zijn en vertel ik je hoe Mindworkz jou hierbij kan helpen. Uiteraard is dit gesprek volledig vrijblijvend.