In deze blog bespraken we de vijf meest voorkomende fouten die ondernemers maken als het om hun website gaat. We bespraken websites waarbij een duidelijk doel ontbreekt, die niet klantgericht zijn en die te veel focussen op het design. Ook bespraken we fouten in zoekmachineoptimalisatie en pagina’s die te langzaam laden. Heb je die blog gelezen en onze tips opgevolgd? En wil je je website nog verder verbeteren? In deze blog bespreken we nog eens vijf vergissingen die ondernemers maken op hun zakelijke website.
Vergissing 1: Ontwerpen voor desktop
Niet echt een vergissing, maar wel een kans! Veel ondernemers laten namelijk hun website in eerste instantie ontwerpen voor desktopgebruikers. Vervolgens kijken ze of de website ook goed te lezen is op mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. Is dat niet het geval, dan kijken ze of de website responsive te maken is. Een responsive design betekent dat de website zich automatisch aanpast aan het scherm van de gebruiker.
Hoewel responsive design altijd beter is dan een statisch design, is deze werkwijze toch niet aan te raden. Je begint immers met het grootste scherm: een desktop. Je ontwerpt je website en maakt keuzes met betrekking tot lay-out, beeld, tekst en knoppen met dat scherm in gedachten. Hoe de website eruit ziet op kleinere apparaten is in deze werkwijze bijzaak. En dit terwijl mobiel gebruik nog altijd toeneemt!
De oplossing
De oplossing hiervoor heet: mobile first-design. Bij deze werkwijze draai je de volgorde om. Je begint met een ontwerp voor het kleinste scherm, namelijk dat van een smartphone. Alle keuzes op het gebied van lay-out, beeld, teksten en knoppen maak je zodanig dat je website perfect te gebruiken is op dit scherm. Vervolgens werk je dit uit naar grotere schermen. Het grote voordeel? Wat je voor een klein scherm hebt ontworpen, is makkelijker te schalen naar grote schermen dan andersom. Bovendien word je hierdoor gedwongen om je te focussen op de belangrijkste elementen van de website. Deze focus zorgt ervoor dat de website – ook op de desktop – een goede gebruikerservaring heeft en zeer effectief is. Meer over de voordelen van mobile first-design.
Vergissing 2: Veiligheidsaspecten over het hoofd zien
Als ondernemer ben je waarschijnlijk vooral bezig met twee vragen: ‘Wat kost het om een website te ontwerpen en te onderhouden?’ en ‘Wat levert die website mij onder de streep op?’ Twee logische vragen, want een website heb je niet voor niets. Waar je waarschijnlijk niet – of minder – mee bezig bent is de veiligheid. Toch is veiligheid een belangrijk aspect van elke zakelijke website, zowel voor jou als voor jouw klanten.
Heb jij je website niet goed genoeg beveiligd? Dan levert dit jou als ondernemer risico’s op. Denk aan spam, malware of hackers die kwaadwillige software installeren. En wanneer jouw website persoonsgegevens van klanten verwerkt, is een goede beveiliging ook voor jouw klanten van groot belang.
De oplossing
Weet je niet zeker of jouw website voldoet aan de meest recente veiligheidsstandaarden? Aan de hand van onze Checklist veiligheid bedrijfswebsite kom je erachter hoe het is gesteld met de veiligheid van jouw website.
Vergissing 3: Niet voldoen aan privacystandaarden
Sinds 2015 gelden in heel Europa strengere regels op het gebied van privacy. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verplicht jou als ondernemer om zorgvuldig om te gaan met persoonsgegevens van jouw klanten. Persoonsgegevens zijn alle gegevens die direct of indirect verwijzen naar een persoon. Hieronder vallen ook gegevens die vaak op een website worden achtergelaten, bijvoorbeeld bij het invullen van een contactformulier. Denk aan een naam, telefoonnummer, woon- of e-mailadres. Ook als je geen contactformulier op je website hebt, kun je te maken hebben met deze wetgeving, bijvoorbeeld omdat jouw website gebruikmaakt van cookies.
Veel ondernemers zijn hiervan niet op de hoogte of weten niet precies wat dit betekent voor hun website. Hierdoor lopen zij het risico op hoge boetes.
De oplossing
Er zijn vijf belangrijke punten waarop je moet letten als je wilt dat jouw website voldoet aan de privacystandaarden: je privacyverklaring, het gebruik van cookies, het gebruik van Google Analytics, je contactformulier en het via je website verzamelen van adressen voor een nieuwsbrief of andere promotionele e-mails. In dit artikel lees je hoe je ervoor zorgt dat jouw website op deze vijf punten voldoet aan de AVG.
Vergissing 4: Je website niet onderhouden
Je hebt veel tijd en geld besteed aan het (laten) ontwerpen van een nieuwe website. Nu is hij eindelijk af en kun je lekker achterover leunen en toekijken hoe de offertes binnenstromen. Je hebt er geen omkijken meer naar, toch? Helaas! Een goede website is nooit ‘af’, maar moet je voortdurend blijven ontwikkelen. Hierbij gaat het om technische aspecten (zoals het updaten van plugins, het bijwerken van nieuwe thema’s, etcetera), maar ook om inhoudelijke (het continu blijven toevoegen van nieuwe blogs en het up-to-date houden van de informatie op je pagina’s).
De oplossing
Het onderhoud van je website, zowel technisch als inhoudelijk, is heel belangrijk om je website gebruiksvriendelijk en klantgericht te houden, maar ook om goed te blijven scoren in zoekmachines zoals Google. Wanneer je een website laat ontwerpen, is het dus belangrijk dat je ook afspraken maakt over het onderhoud van de website na oplevering. Veel webbureau’s bieden onderhoudspakketten aan, waarbij het vooral gaat om het technische onderhoud van de website.
Het inhoudelijk up-to-date houden van je website en het toevoegen van nieuwe content (bijvoorbeeld blogs) kun je zelf doen, maar vaak is het beter om hiervoor een professionele tekstschrijver in te schakelen. Meer over waarom je het schrijven van jouw webteksten zou moeten uitbesteden lees je in deze blog.
Vergissing 5: Geen goede CTA’s
CTA staat voor call-to-action, oftewel: een oproep tot actie. Het is een manier die in de marketing wordt gebruikt om potentiële kopers over te halen tot het ondernemen van een specifieke actie nadat ze een tekst hebben gelezen of een reclameboodschap hebben gezien. Die actie kan zijn: het bestellen van een product, het bellen van een telefoonnummer, het downloaden van een whitepaper en nog veel meer.
CTA’s zijn belangrijk op je website omdat ze dé manier zijn om bezoekers om te zetten in leads of klanten. Wanneer goede CTA’s ontbreken op je website, loop je dus heel wat kansen mis!
De oplossing
Op (bijna) elke pagina op je website dient een CTA te staan. Vaak is dit een knop, maar het kan ook een link of vetgedrukte tekst zijn. Voorbeelden zijn: ‘Bestel direct’, ‘Klik hier voor meer informatie’, ‘Vraag een vrijblijvende offerte aan’ of ‘Plan een kennismakingsgesprek in’. Een goede CTA voldoet aan de volgende vijf punten: je gebruikt de gebiedende wijs, je creëert urgentie, je biedt een heldere belofte, je zorgt voor zekerheid en je maakt gebruik van een (interactieve) button. Meer over CTA’s lees je in je dit artikel.
Mindworkz: wij maken websites
Herken jij deze fouten op jouw website? En wil je weten wat Mindworkz hierin voor jou kan betekenen? Plan dan vandaag nog een kennismakingsgesprek met mij in. Tijdens dit gesprek probeer ik duidelijk te krijgen wat jouw vragen en behoeftes zijn en vertel ik je hoe Mindworkz jou hierbij kan helpen. Uiteraard is dit gesprek volledig vrijblijvend.