Of je nu zzp’er bent of een bedrijf hebt met honderden werknemers: elke ondernemer en elk bedrijf heeft tegenwoordig een eigen website nodig. Sommige ondernemers bouwen hun website zelf, maar meestal schakel je hiervoor een of meer professionals in. Een webbureau kiezen is echter geen gemakkelijke taak. Online vind je honderden aanbieders, in alle prijsklassen en elk met hun eigen focus of specialiteit. Hoe kies je dan het juiste webbureau? Wij geven je vier tips.
Tip 1: Kies het soort webbureau dat bij jou past
Wanneer je een website wilt laten bouwen, heb je veel keuze in soorten aanbieders: je kunt kiezen voor een eenmanszaak (zzp’er), een klein of (middel)groot webbureau, of een marketing- of ander creatief bureau.
- Zzp’ers zijn vaak de goedkoopste optie. Ook zijn de lijntjes kort en heb je altijd contact met één persoon. Toch heeft het inschakelen van een zzp’er ook nadelen. Omdat de zzp’er alles alleen doet, kan het langer duren voordat de website klaar is. Bovendien kan de continuïteit in gevaar komen wanneer je een zzp’er inschakelt. Stopt de eigenaar of wordt hij of zij ziek? Dan moet je op zoek naar een nieuwe partij.
- Webbureaus zijn vaak iets duurder, maar hebben ook veel meer kennis in huis. Terwijl een zzp’er bijvoorbeeld enkel gespecialiseerd is in het ontwerpen van de website, hebben veel webbureaus ook kennis van zoekmachineoptimalisatie, conversieoptimalisatie, etcetera. Zij kunnen vaak sneller leveren en bieden ook na het opleveren van de website nog service. Bij kleine webbureaus, waar een aantal medewerkers in dienst zijn, zijn de lijntjes bovendien nog altijd kort.
- De laatste optie is het inschakelen van een marketingbureau of ander creatief bureau. Wil je niet alleen een nieuwe website laten maken, maar bijvoorbeeld ook je huisstijl laten ontwerpen, een socialmediaplan opzetten of aan offline marketing doen? Kies dan voor deze optie. Vaak besteden zulke bureaus de technische ontwikkeling van de website uit.
Tip 2: Informeer je goed over de werkwijze van het webbureau
Weet je wat voor soort partij je wilt inschakelen? Dan is het tijd om te kijken naar de werkwijze van het webbureau. Afhankelijk van je wensen en de grootte van het webbureau kan het laten bouwen van een website een tijdje duren. Zeker wanneer je ook ná de oplevering nog wilt samenwerken met een bureau, is het een partij waar je langere tijd mee te maken hebt. Een goede samenwerking is daarom belangrijk. Informeer je daarom goed over hoe het bureau te werk gaat en wat van jouw bedrijf of organisatie wordt verwacht.
- Ga na wat het bureau precies Levert het alleen het ontwerp van de website, of denken de medewerkers samen met jou mee over de strategie achter de website? En wie is verantwoordelijk voor de content op de website? Moet je die zelf aanleveren of regelt het bureau dit?
- Ga ook na wat de afspraken zijn na de oplevering van de website. Kun je de website na oplevering zelf onderhouden, of moet je voor elke aanpassing het bureau opnieuw inschakelen? En betaal je hiervoor dan elke keer opnieuw? En hoe zit het met het technische onderhoud van de website? Wie doet dat?
Benieuwd naar onze werkwijze? Zo maken wij jouw website op maat.
Tip 3: Zorg dat je zelf eigenaar blijft van de code en data op je website
In het verlengde van tip 2 is het belangrijk om te kijken in welk CMS het webbureau de website bouwt. CMS staat voor content management system. Dit is een systeem waarmee je de inhoud van je website kunt beheren. Denk aan het toevoegen van tekst of afbeeldingen op bestaande pagina’s, maar ook het toevoegen van nieuwe pagina’s en blogs.
Het is belangrijk om te weten of een bureau een eigen CMS maakt (custom CMS) of gebruikmaakt van een bestaand CMS (open-source CMS). Een door het webbureau zelf gemaakt CMS klinkt misschien leuk en origineel, maar heeft een aantal nadelen:
- Heb je weinig technische kennis, dan kan het lastig zijn om met zo’n CMS te werken. Veel open-source contentmanagementsystemen zijn een stuk gebruiksvriendelijker.
- Wanneer een webbureau gebruikmaakt van custom-made CMS, moet het als het ware zelf het wiel steeds opnieuw uitvinden. Een groot voordeel van een open-source CMS is bovendien dat duizenden mensen hieraan bijdragen, van designers tot programmeurs en van marketeers tot ondernemers. Wil je een nieuwe functie op je website laten plaatsen? Dan is de kans groot dat hiervoor al een plug-in beschikbaar is.
- Ook ben je bij een custom-made CMS vaak niet zelf eigenaar van de code en de data op je website. Je zit daardoor vast aan het webbureau dat de website heeft opgeleverd. Bij open-source CMS blijf je zelf eigenaar van het CMS, waardoor je altijd een ander bureau kunt inschakelen om het werk over te nemen.
NB Wij bouwen al onze websites in WordPress, een open-source CMS. Lees hier waarom wij kiezen voor WordPress.
Tip 4: Staar je niet blind op het design
Je hebt zelf misschien al een beeld van hoe je website eruit moet komen te zien. Bewust of onbewust ga je dan op zoek naar een webbureau dat daarbij past. Misschien kijk je of de eigen website van het bureau lijkt op wat jij wilt, of kijk je naar projecten die het al heeft opgeleverd.
Hoewel een mooi ontwerp natuurlijk belangrijk is voor elke website, is onze tip om je hierop niet blind te staren. Het uiterlijk van de website is namelijk niet het enige belangrijke aspect bij het laten maken van een website. Er zijn andere aspecten die minstens net zo belangrijk zijn, zoals:
- gebruiksvriendelijkheid
- vindbaarheid (in zoekmachines)
- veiligheid
- conversie
Kies dus voor een webbureau dat niet enkel een mooi ontwerp kan leveren, maar echt van a tot z met je meedenkt.
Benieuwd of Mindworkz als webbureau bij jou past?
Ben je benieuwd of Mindworkz als webbureau past bij jouw bedrijf en jouw wensen? Plan dan eenvoudig en vrijblijvend een kennismakingsgesprek met mij in. Tijdens dit gesprek probeer ik duidelijk te krijgen wat jouw vragen en behoeftes zijn en vertel ik je wat Mindworkz hierin voor jou kan betekenen.