Veel zakelijke websites hebben tegenwoordig een blog. En dat is niet zo gek, want een blog toevoegen op zo’n website heeft veel voordelen. Niet voor niets heb je een zakelijke website: je wilt hiermee bezoekers bereiken en deze omzetten in klanten. Een blog kan hierbij helpen. Betwijfel je of een blog iets toevoegt op jouw website? Denk je dat het bijhouden van een blog alleen maar veel tijd kost en het je weinig oplevert? In dit artikel geven we je vijf redenen om een blog toe te voegen aan je zakelijke website.
1. Antwoorden geven op vragen van bezoekers (klantgerichtheid verbeteren)
We hebben het al eerder gezegd: de belangrijkste bouwsteen voor een goede website is de bezoeker/gebruiker. Op een goede zakelijke website staat de bezoeker/gebruiker altijd centraal. Een blog is een goede manier om jouw bezoekers (en potentiële klanten) beter van dienst te zijn en te zorgen voor een klantgerichtere website. Hoe je dat doet? Door in de blog antwoord te geven op vragen die bezoekers hebben. Dit kunnen allerlei vragen zijn, zolang ze maar gerelateerd zijn aan jouw producten en diensten.
Dit geeft ook gelijk antwoord op de vraag die veel bedrijven en ondernemers hebben: ‘Waar moet ik over bloggen?’ Vaak hebben bedrijven en ondernemers het idee dat ze geen interessante onderwerpen hebben om over te schrijven, of dat niemand op een door hen geschreven blog zit te wachten. Niets is minder waar, wanneer je in je blog antwoorden geeft op vragen waar jouw doelgroep écht mee zit.
Let dus goed op de vragen die (potentiële) klanten aan jou stellen. Dat kunnen vragen zijn die ter sprake komen in persoonlijke gesprekken, die worden gesteld via de telefoon of die worden gestuurd via jouw contactformulier, e-mail of sociale media. Voor een uitgebreider onderzoek kun je ook een enquête rondsturen onder jouw bestaande klanten en/of nieuwsbriefabonnees. Dit kan bijvoorbeeld via SurveyMonkey.
2. Nieuwe bezoekers naar je website trekken (vindbaarheid vergroten)
Veruit het meeste internetverkeer begint vanaf Google. En de meeste zoekopdrachten die worden ingevoerd in Google zijn informatievragen. De mensen die deze zoekopdrachten invoeren, zijn dus niet per se op zoek naar een bepaald product of een bepaalde dienst, maar naar informatie over een bepaald onderwerp of – zoals we hierboven al bespraken – naar antwoorden op een vraag waar ze mee zitten. Wanneer je deze informatie vanuit jouw expertise kunt bieden, lok je nieuwe bezoekers naar jouw website, die je dan gelijk kunt interesseren voor jouw bedrijf en jouw producten.
Google hecht veel waarde aan informatie die up-to-date is. De zoekmachine toont zijn gebruikers liever geen websites met verouderde informatie. Door regelmatig nieuwe blogs te plaatsen, laat je zien dat je website nog steeds wordt bijgehouden en relevant is. Bovendien kun je je blogs SEO-vriendelijk schrijven. Dit houdt in dat je je blogs zo schrijft, dat ze goed kunnen worden gevonden op een bepaalde zoekterm die relevant is voor jouw bedrijf. Meer daarover lees je in deze blog.
3. Top-of-mindpositie claimen (naamsbekendheid vergroten)
Niet iedere bezoeker die via Google op jouw blog terechtkomt, gaat direct tot aankoop over. Het kan goed dat de bezoeker de informatie vindt die hij zoekt en tevreden je website verlaat. Is alle moeite dan voor niets geweest? Zeker niet, want zo’n bezoekje draagt toch weer bij aan de naamsbekendheid van jouw bedrijf. Deze bezoeker heeft een positieve ervaring gehad (hij heeft antwoord gekregen op zijn vraag) en koppelt dat, bewust of onbewust, aan jouw bedrijfsnaam.
Misschien had deze bezoeker op dit moment geen behoefte aan jouw producten of diensten of had hij een andere reden om op dit moment niet tot aankoop over te gaan. Toch heeft jouw bedrijf nu een plekje weten te bemachtigen in het hoofd van de bezoeker. Wanneer hij wél behoefte heeft aan jouw product of dienst, is de kans groot dat hij aan jou denkt.
4. Meer producten en/of diensten verkopen (conversie vergroten)
Een blog bijhouden kost tijd. Of geld, als je het schrijven van blogs uitbesteedt. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat deze investering je financieel ook wat oplevert. Goed nieuws: een klantgerichtere website, meer bezoekers en een betere naamsbekendheid leiden uiteindelijk altijd tot meer conversie. Zo zorgt een blog er op de lange termijn voor dat je meer producten en/of diensten verkoopt.
Maar wanneer je je blogs conversiegericht schrijft, kan dit proces ook sneller gaan. Dit gaat dan bijvoorbeeld zo: een bezoeker komt via een zoekopdracht in Google op een van jouw blogs terecht. In deze blog krijgt hij antwoord op de vraag die hij invoerde in Google. In de blog maak je gelijk een koppeling naar een van jouw producten of diensten. Je laat zien hoe jouw product of dienst mogelijk een probleem kan oplossen waarmee de bezoeker zit. Door het gebruik van een call-to-action (CTA) krijg je de bezoeker vervolgens zover om een offerte aan te vragen, een afspraak in te plannen of het product of de dienst direct online aan te schaffen.
5. Autoriteit en deskundigheid uitstralen
Een laatste reden om een blog toe te voegen aan een zakelijke website, is dat het schrijven over onderwerpen waar jij veel over weet een manier is om autoriteit en deskundigheid uit te stralen. Wanneer jouw website veel blogs bevat over het onderwerp waarin jouw bedrijf zich specialiseert, word je eerder gezien als expert. Daardoor wek je vertrouwen bij bestaande klanten en trek je potentiële klanten over de streep.
Bovendien leer je er vaak zelf ook van. Voor het schrijven van goede blogs met waardevolle informatie moet je namelijk onderzoek doen en artikelen lezen. Zo sla je twee vliegen in één klap: je biedt jouw klant waardevolle informatie én houdt je eigen kennis up-to-date.
Mindworkz: we create websites!
Wil je ook een mooie zakelijke website inclusief een blog? En ben je benieuwd wat wij van Mindworkz hierin voor jou kunnen betekenen? Je kunt eenvoudig online een kennismakingsgesprek met mij inplannen. Tijdens dit gesprek probeer ik duidelijk te krijgen wat jouw vragen en behoeftes zijn en vertel ik je hoe Mindworkz jou hierbij kan helpen. Uiteraard is dit gesprek volledig vrijblijvend.