Het antwoord op deze vraag zal ver uiteenlopen bij verschillende websiteprofessionals.
In mijn ogen is het samenstellen van buyer persona’s een essentiële stap – misschien wel de belangrijkste.
Waarom zijn buyer persona’s belangrijk?
Een website bouw je niet voor jezelf.
Zoals ik eerder beschreef in mijn blog Ken jij je ideale klant?, is het belangrijk om jouw ideale klant te kennen, zodat je de juiste keuzes maakt wanneer je een nieuwe website bouwt.
Je wilt dat je website jou zo veel mogelijk oplevert en je kunt je marketingeuro maar één keer uitgeven.
We moeten er dus voor zorgen dat je effectief gebruikmaakt van je budget. Je website vormt hierbij de basis.
Je hebt diepgaande kennis van je doelgroep nodig om een effectieve website te bouwen.
Van structuur, functionaliteiten, copywriting en fotografie tot het visuele design: je stemt alles af op de wensen en behoeften van jouw ideale klant.
Wat zijn buyer persona’s?
Een buyer persona is een gedetailleerde omschrijving van jouw ideale klant die jouw producten of diensten afneemt.
Zo’n persona kan bijvoorbeeld bestaan uit het volgende:
- Naam: een echte naam die representatief is voor jouw ideale klant;
- Demografische gegevens: waar hij / zij leeft, leeftijd, geslacht, nationaliteit etc.
- Achtergrondinformatie: functie op werk, gezinssamenstelling, thuissituatie, hobby’s, etc.
- Doelen: welke doelen heeft je buyer persona? Welke problemen wil hij / zij oplossen?
- Zorgen: waar maakt je buyer persona zich zorgen om? Welke twijfels heeft hij / zij met jouw product of dienst?
- Quote: een quote die het bovenstaande samenvat;
- Foto: een foto van de persoon om hem / haar ook een gezicht te geven.
Dit zijn enkele voorbeelden die je kunt meenemen als je een buyer persona creëert.
Uit al deze gegevens stel je één personage samen dat al jouw ideale klanten representeert en de basis zal vormen bij de bouw van je nieuwe website.
Bouw geen huis (website) zonder fundering (buyer persona’s)
Als je een nieuwe website gaat bouwen, sla deze stap dan niet over.
Het bedenken van een buyer persona kost tijd, maar zie de tijd die je hierin steekt als een investering in de toekomst.
Buyer persona’s geven je veel inzicht en overzicht, wat het maken van keuzes vereenvoudigt en het eindproduct, de website, veel beter zal maken.
Uiteindelijk gaat het erom dat je een effectieve, klantgerichte website maakt, waarmee je jouw organisatiedoelen bereikt.
Hulp nodig of sparren?
Hopelijk biedt dit artikel je wat inspiratie en hulp.
Mocht je willen sparren over jouw ideale klant, of kun je wat hulp gebruiken wanneer je deze ideale klant naar een buyer persona wilt vertalen?
Dan kun je online een afspraak met mij inplannen.
We spreken elkaar dan snel!