Welke bedrijven bezoeken jouw website?

Tim Cosson
dinsdag 17 november 2020
4 minuten

In mijn vorige blog gaf ik vijf tips om meer uit je website te halen. Een van de tips was lead identificatie, waar ik in deze blog dieper op inga.

98% van je bezoekers bekijkt je website alleen, zonder over te gaan tot actie, zoals het downloaden van een whitepaper of het invullen van een contactformulier. Dat ze niet overgaan tot actie, wil niet zeggen dat ze geen interesse hebben in jouw product of dienst. Het biedt jou dus kansen als je weet welke bedrijven je website bezoeken, zodat je salesafdeling hier proactief mee aan de slag kan.

Hoe achterhaal je deze gegevens?

Om inzichtelijk te maken welke bedrijven je website bekijken, kun je talloze softwareoplossingen gebruiken, zonder in strijd te komen met de AVG. De software herkent IP-adressen en gebruikt deze vervolgens in combinatie met een eigen opgebouwde database. Wanneer er een match is, zal de software deze identificeren. Zo breng je in kaart welke bedrijven je website hebben bezocht en welke pagina’s ze hebben bekeken.

Welke softwarepakketten voorzien hierin?

Bij Mindworkz maken we ook gebruik van dergelijke software. We hebben in het verleden twee softwarepakketten gebruikt en één daarvan gebruiken we nog steeds actief. Er zijn nog veel meer oplossingen, maar ik geef alleen advies over zaken die we ook zelf hebben toegepast en waar we ervaring mee hebben. Deze ervaring delen we geheel vrijwillig; we ontvangen geen commissies o.i.d. door deze informatie te delen.

Online Succes

In het verleden hebben we onlinesucces.nl naar tevredenheid gebruikt. Deze oplossing gaat verder dan alleen het herkennen van bezoekers, maar herkenning is wel een belangrijk onderdeel.

Een aantal opties van Online Succes zijn:

  • Inzien welke bedrijven je website bezoeken;
  • Een automatische koppeling van een score aan een lead op basis van gedrag;
  • Inzien waar je bezoeker vandaan komt en welke pagina’s hij heeft bekeken;
  • Nieuwe leads aanleveren in de mail, zodat de juiste persoon deze kan opvolgen;
  • Automatisch verrijken van contactinformatie van bedrijven en personen;
  • Kennis delen via hun kenniscentrum;
  • Integratie met veel CRM-systemen voor een optimaal verkoopproces.

De actuele prijzen vind je op onlinesucces.nl/prijzen/. Het is mogelijk om een proefversie aan te vragen om het programma eerst uit te proberen.

Het installeren van Online Succes is eenvoudig. Net als bij Google Analytics plaats je een stukje code in de broncode van je website. Het is het beste om deze code naar je huidige websitebouwer te sturen en door hem te laten installeren. Het installeren van een dergelijk script is hooguit vijf minuten werk.

Leadinfo

Een softwarepakket dat we nu actief gebruiken, is leadinfo.com. Waar Online Succes bredere toepassingen heeft, daar focust Leadinfo op het identificeren van je websitebezoekers.

Een aantal opties van Leadinfo zijn:

  • Inzien welke bedrijven je website bezoeken;
  • Een overzichtelijk en aantrekkelijk dashboard, dat eenvoudig werkt;
  • Een automatische koppeling van een score aan een lead op basis van gedrag;
  • Inzien waar je bezoeker vandaan komt en welke pagina’s hij heeft bekeken;
  • Nieuwe leads aanleveren in de mail zodat de juiste persoon deze kan opvolgen;
  • Integratie met veel CRM-systemen voor een optimaal verkoopproces.

Zoals je ziet, komen veel van de opties van Online Succes en Leadinfo overeen.

De actuele prijzen vind je op leadinfo.com/nl/tarieven/. Het is mogelijk om een proefversie aan te vragen om het programma eerst uit te proberen.

Advies

Online Succes en Leadinfo werken allebei prima. Wij gebruiken nu Leadinfo, omdat dit softwarepakket naar mijn idee net iets meer leads identificeert dan Online Succes en qua dashboard wat aantrekkelijker en intuïtiever aanvoelt.

Wil je een keuze maken tussen deze twee softwarepakketten, dan is mijn advies om ze beide te installeren op je website en ze uit te proberen in de gratis proefperiode van 14 dagen. Je kunt dan zelf bepalen welke tool voor jou het prettigst werkt en welke de meeste bezoekers voor je herkent.

Veel gestelde vragen

Ik kan me goed voorstellen dat je diverse vragen hebt met betrekking tot AVG, cookiemeldingen, privacy etc. Op de pagina leadinfo.com/nl/faq/ vind je een aantal antwoorden op veel gestelde vragen.

Hulp nodig?

Hopelijk biedt dit artikel je inspiratie en motivatie om aan de slag te gaan met het herkennen van je bezoekers. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken of heb je nog vragen, voel je dan vrij om een mail te sturen naar tim@mindworkz.nl.

Download het plan van aanpak voor jouw nieuwe website

  • In 10 essentiële stappen komen tot een plan van aanpak voor jouw ideale website;
  • Breng je doelen en strategie in kaart om de juiste website te creëren.
  • En nog veel meer…
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.