Vindbaarheid (met name in Google) is een van de negen bouwstenen voor een goede website. Eerder bespraken we al de technische aspecten die bijdragen aan een goede vindbaarheid. In dit artikel gaan we in op inhoudelijke optimalisatie en geven we zes tips voor een betere vindbaarheid.
Inhoudelijke optimalisatie versus technische optimalisatie
Maar eerst … wat is precies het verschil tussen inhoudelijke optimalisatie en technische optimalisatie? Bij technische optimalisatie gaat het om een aantal technische vereisten waaraan jouw website moet voldoen om goed door Google te kunnen worden ‘gecrawld’ en ‘geïndexeerd’. Hierover lees je meer in ons artikel over tien technische aspecten die bijdragen aan een goede vindbaarheid. Bij inhoudelijke optimalisatie gaat het niet om de technische ‘achterkant’ van de website, maar om inhoudelijke elementen zoals tekst en afbeeldingen. Dit wordt ook weleens on-page optimalisatie genoemd, hoewel het ook een aantal aspecten bevat die voor jouw bezoeker niet direct op de pagina zichtbaar zijn.
Tekst is het belangrijkste aspect van inhoudelijke optimalisatie
Met name de tekst op de pagina is van groot belang voor SEO, omdat Google die gebruikt om de content op de pagina te analyseren. Google probeert de tekst te ‘lezen’ en te begrijpen waar de pagina over gaat, om zo de juiste pagina’s aan de juiste zoekopdrachten te koppelen, zodat de zoekmachine voor de gebruiker relevante zoekresultaten toont.
Het is dus belangrijk om na te denken over de vraag op welke zoekwoorden je wilt dat jouw pagina gevonden wordt. De meeste mensen weten wel dat deze zoekwoorden terug moeten komen in de tekst om door Google te kunnen worden gekoppeld aan de juiste zoekopdracht. Ook begrijpen de meeste mensen wel dat het belangrijk is om deze in elk geval in de titel en in een aantal tussenkopjes terug te laten komen. Er zijn echter nóg een paar plekken waar de zoekwoorden moeten terugkomen om de vindbaarheid van de pagina te verbeteren. Daarom hieronder zes tips.
Tip 1. Zet de zoekterm vooraan in de metatitel
De metatitel en de metabeschrijving bepalen hoe jouw webpagina verschijnt in de resultaten van Google.
Google je bijvoorbeeld op ‘WordPress CMS vs custom CMS’ dan krijg je onder meer het volgende resultaat in de zoekresultaten:
Deze ‘snippet’ bestaat uit drie delen: de URL, de metatitel en de metaomschrijving. Deze snippet moet de zoeker direct een goed beeld geven van waar de pagina over gaat, zodat hij weet of hij de informatie die hij zoekt kan vinden op deze pagina.
Om goed door Google te worden geïndexeerd, is het bovendien belangrijk dat je de zoekwoorden – in dit geval ‘WordPress CMS’ en ‘custom CMS’ – vooraan in de metatitel plaatst. Ook moet de metatitel voor elke pagina uniek zijn en mag je maximaal 65 tekens gebruiken (inclusief spaties).
Tip 2. Zet de zoekterm in de metaomschrijving
De metaomschrijving verschijnt onder de metatitel in de zoekresultaten. Het is als het ware een korte samenvatting van de pagina. Ook in deze omschrijving moet de zoekterm terugkomen om goed door Google te worden geïndexeerd. De lengte van de metaomschrijving mag maximaal 165 tekens zijn (inclusief spaties).
Tip 3. Zet de zoekterm in de URL
De URL is voor Google een belangrijke bron om te bepalen waar de pagina over gaat. Wanneer je een pagina toevoegt aan je website, is het dus altijd belangrijk om de URL aan te passen en hierin in elk geval het zoekwoord te verwerken. Verder is het belangrijk dat de URL de structuur van de website laat zien. In het voorbeeld hierboven is dat: https://www.mindworkz.nl > blog > wordpress-cms-vs-custom-cms. Ten slotte is het belangrijk dat de URL kort en krachtig is en geen technische informatie en/of cijfers bevat.
Tip 4. Gebruik voldoende woorden en de juiste zoekwoorddichtheid
De richtlijn voor het aantal woorden in de body (alle content die zichtbaar is op de pagina) is 1035 tot 1698. Zoals gezegd, moet de zoekterm voldoende terugkomen in deze tekst om goed te kunnen worden gevonden. Hierbij is het echter belangrijk om dit niet te overdrijven. Streef naar een zoekwoorddichtheid van ongeveer 2 tot 5%. Stel, je pagina bestaat uit 1300 woorden, dan moet de zoekterm dus zo’n 26 tot 65 keer terugkomen.
Tip 5. Plaats de zoekterm in de eerste alinea van de tekst
Google hecht veel waarde aan de eerste alinea op elke pagina om te bepalen waar de tekst over gaat. Het is dus belangrijk dat de eerste alinea duidelijk maakt waar de tekst over gaat en dat de zoekterm terugkomt in deze alinea.
Tip 6. Installeer de WordPress-plug-in Yoast SEO
Gebruik jij WordPress als CMS voor jouw website? Dan kun je de plug-in Yoast downloaden. Deze plug-in zorgt ervoor dat jouw site voldoet aan de technische SEO-normen én maakt het eenvoudig om zelf de inhoud van je pagina te optimaliseren voor SEO.
De plug-in werkt met een soort checklist: per element geeft hij – door middel van een verkeerslicht – aan of jouw tekst voldoet aan de SEO-normen. Staat het zoekwoord bijvoorbeeld niet in de metatitel? Dan geeft de plug-in voor dat onderdeel een rood stoplicht. Pas je dit aan, dan wordt het stoplicht groen. Zo kun je precies zien welke onderdelen al goed zijn en welke je nog moet verbeteren.
Schakel Mindworkz in voor inhoudelijke optimalisatie
Wil je dat jouw pagina’s beter vindbaar zijn in Google? Dan bieden wij een on-page optimalisatiescan aan. Deze scan bestaat uit 62 punten waaraan je pagina’s moeten voldoen om goed te scoren in Google. Laat je door ons een WordPress-website bouwen? Dan installeren wij altijd de plug-in Yoast SEO, zodat je later zelf eenvoudig pagina’s kunt toevoegen die ook aan de belangrijkste SEO-eisen voldoen. Neem contact met ons op voor meer informatie.