Het nieuwe jaar heeft zijn intrede gemaakt. De kerstcadeaus zijn uitgepakt, de oliebollen zijn op en de goede voornemens zijn gemaakt. Ben jij van plan om het komende jaar écht werk te maken van jouw website? Wil je een nieuwe website die helemaal voldoet aan de nieuwste trends? In deze blog voorspellen we zeven webdesigntrends van 2022.
Trend 1: Focus op inhoud
Indrukwekkende illustraties en opvallende animaties, tekst in opvallende kleuren en de zogenaamde ‘hero images’: de afgelopen jaren lag de focus in webdesign op beeld. Hoewel een mooi ontwerp in 2022 nog steeds belangrijk is, gaat het zwaartepunt weer naar de inhoud. De boodschap komt weer op nummer één en het ontwerp van de website moet mooi, maar vooral functioneel zijn.
Trend 2: Headers zonder afbeeldingen
De afgelopen jaren zag je vaak zogenaamde ‘hero images’: grote beeldvullende afbeeldingen bovenaan de pagina. In lijn met wat we hierboven zeggen, verwachten we dat deze in 2022 steeds vaker plaats zullen maken voor headers zonder afbeeldingen, met enkel tekst. De focus komt dan direct op de boodschap te liggen. Bovendien zorgt dit ervoor dat de website sneller laadt.
Trend 3: Snellere websites door smart content load
Betekent dit dan dat er helemaal geen afbeeldingen en stijlelementen meer gebruikt gaan worden, puur om de laadtijd van de websites te versnellen? Natuurlijk niet! We verwachten hier in 2022 een slimme, praktische oplossing voor in de vorm van smart content loading. Dit betekent dat een website alleen elementen laadt die jij als gebruiker moet zien. Deze techniek wordt in social media al jaren gebruikt en maakt websites een stuk sneller. En dat is belangrijk, want bezoekers hebben steeds minder geduld voor langzaam ladende websites. Ook Google hecht in het bepalen van de rangschikking van de zoekresultaten steeds meer waarde aan de laadtijd van websites. Sneller ladende websites scoren hoger.
Trend 3: Slim gebruik van witruimte
Witruimte is de term voor de lege ruimte tussen of rond verschillende elementen zoals tekst en beeld. Witruimte hoeft natuurlijk niet daadwerkelijk wit te zijn. Daarom spreekt men ook vaak over negatieve ruimte. Door deze ruimte slim te gebruiken, kun je rust in het ontwerp creëren en het oog van de bezoeker sturen naar elementen die voor de klant en voor jou belangrijk zijn, zoals informatie over producten en diensten of knoppen die de conversie verhogen.
Trend 4: Dark Mode
Dark Mode is een speciale functie op desktops en mobiele telefoons. Dark Mode verhoogt het kleurcontrast door een donkere achtergrondkleur en een lichte voorgrond te tonen. Witte en felle kleuren worden omgezet in een mix van zwart, grijs en andere donkere kleuren. Tekst wordt juist in wit weergegeven. De voordelen: Dark Mode is minder vermoeiend voor de ogen, zorgt voor minder ‘blauw licht’ (waarvan bekend is dat het slaapproblemen kan veroorzaken) en trekt je batterij minder snel leeg. Gezien de enorme populariteit van Dark Mode verwachten we dat in 2022 steeds meer bedrijven ook hun website zullen aanbieden in deze modus.
Trend 5: Chatbots
Als bedrijf/organisatie wil je jouw klanten zo snel mogelijk helpen met al hun vragen. Helaas kunnen jij en jouw werknemers niet altijd direct antwoord geven, zeker wanneer een klant ’s avonds of in het weekend met vragen zit. Een chatbot biedt dan uitkomst.
Chatbots zijn in de laatste jaren enorm verbeterd. Ook zijn er tegenwoordig bedrijven die software aanbieden waarmee je, zonder dat je zelf code hoeft te schrijven, een chatbot kunt maken en die op je website kunt plaatsen. De chatbotfunctie is daarom niet langer enkel voor grote bedrijven weggelegd. Daarom verwachten we dat in het komende jaar steeds meer (kleinere) bedrijven een chatbotfunctie op hun website zullen plaatsen.
Trend 6: Duimvriendelijk ontwerp
Dat het grootste deel van het internetgebruik via de mobiel plaatsvindt, weten we al jaren. Toch is het navigeren op websites met een smartphone nog altijd niet ideaal. Vaak houden we de telefoon zo vast, dat onze vingers aan de achterkant om de telefoon gewikkeld zijn en we met onze duim scrollen en klikken. Je duim komt hierbij automatisch in het midden van het scherm terecht. Het is dus niet handig als de navigatiebalk, het menu of contactknoppen onderaan of bovenaan het scherm verschijnen. Ook is het niet handig als die knoppen te klein zijn om er goed met de duim op te kunnen klikken.
Een duimvriendelijk ontwerp, waarbij knoppen groot genoeg zijn en in het midden van het scherm worden geplaatst, verbetert de gebruikservaring bij het bezoeken van de website via de mobiele telefoon. We verwachten dat webdesigners hier in 2022 steeds meer rekening mee zullen houden.
Trend 7: Scrollytelling
Storytelling heeft jarenlang in de lijstjes met marketingtrends gestaan: het toepassen van verhalen (op je website, maar ook bijvoorbeeld op social media) om betrokkenheid te creeëren bij jouw bedrijf of merk, dienst of product. Dit jaar zetten wij scrollytelling op ons lijstje met webdesigntrends.
Scrollytelling is een nieuwe trend waarbij je bezoekers meeneemt op een digitale reis op je website. Met scrollytelling krijgt de bezoeker een uitgebreid verhaal voorgeschoteld in kleine hapjes tekst. Websites die dit toepassen, bestaan eigenlijk maar uit één pagina. Elke scrol is als het ware een klik naar een volgende sectie op de website. Hoewel deze techniek niet voor iedere website (of gebruiker) geschikt is, verwachten we dit in 2022 bij steeds meer websites te zien.
Mindworkz ontwerpt jouw nieuwe website
Wil jij ook een website die voldoet aan de nieuwste trends? Wij helpen je graag bij het ontwerpen van jouw nieuwe website. Neem contact met ons op voor meer informatie.